Tuesday, March 3, 2009

SPRM AGENSI GAJAH PUTIH ?

PADA awalnya dijangka Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menjadi satu agensi yang amat diharapkan untuk menstabilan politik, ekonomi dan pentadbiran negara Malaysia ini untuk membersihkan saki baki kejahatan musuh nombor satu negara iaitu rasuah disamping menghalang salah laku dan penjenayahan rasuah serta penyelewengan.

Rakyat Malaysia rata-rata bagaikan menyokong kewujudan SPRM untuk mereka dapat meluahkan rasa kesedaran terhadap kejahatan rasuah, penyelewengan kuasa dan salah laku.

Namun setelah dilihat hampir sebulan ianya aktif, dari tindak tanduk yang dilakukan oleh SPRM mulai meragukan rakyat dimana ianya lebih banyak dilihat diperalatakan oleh pemimpin Umno tertentu.

Ditambah pulak dengan kenyataan Najib Rosmah yang mengatakan mereka yang membuat aduan pada SPRM akan menerima padah yang buruk jika tidak benar!

Apakah benar atau tidaknya keputusan jika aduan itu ianya tidak disiasat?

Apakah SPRM bebas dan telus para pegawainya menjalankan tugas dan tidak mengikut telunjuk satu-satu pihak?

Apakah Najib Rosmah sanggup membiarkan saja ketelusan SPRM jika terkena pada batang hidungnya dan juga para kroninya?

Dengan amaran yang diberikan Najib Rosmah terlebih dulu sebelum SPRM membuat kerja, maka rakyat mulai takut jika aduan mereka diputuskan palsu atas telunjuk satu-satu pihak yang berkepentingan.

Oleh itu SPRM akan menjadi agensi Gajah Putih kerajaan yang bakal dipimpin oleh Najib Rosmah pada akhir bulan Mac 2009 ini dengan hanya menunggu berfungsi bila Najib Rosmah mengkehendakinya sahaja bertindak.

SPRM menjadi satu lagi spesis agensi kerajaan diragui peranannya oleh rakyat selepas SPR dan Polis!

SELADANG: Kesihan melihat gajah menjadi hamba tunggangan keramaian dan alat persembahan sarkis sahaja. Bebas tapi kaki tetap berantai dan besi tajam tersedia di tangan gembala!

No comments: