Monday, June 8, 2009

PROGRAM MASUK ISLAM DATO HADIAH



INI CERITA RAKYAT

UNTUK
menyekat perkembangan Parti Pembangkang yang mula mendapat sambutan hangat dari penduduk perkampungan Orang Asal di kawasan pilihanraya Dato Hadiah yang mewakili Parti Pemerintah, maka dimintalah olehnya supaya diadakan berbagai program agar Orang Asal di perkampungan tersebut tidak ada masa untuk mengikut program parti lawan.

Antara program yang dirancang besar ialah Program Masuk Islam Orang Asal. Apatah lagi dicanangkanlah ke seluruh perkampungan melalui Tok Batin oleh orang-orang kuat yang lebih tepat dinamakan pengampu atau pencacai Dato Hadiah.

Diwar-warkan juga mereka yang menyertai majlis tersebut akan diberikan hadiah berupa - kain pelekat bagi lelaki dan kain batik bagi perempuan, sehelai saja di samping hamper berisi kuih-kuih dan gula-gula serta mee segera. Sampul surat berisi wang sejumlah Rm 50.00 dijangka akan dihulurkan sendiri oleh Dato Hadiah sebaik acara tersebut selesai.

Yang paling hebat sekali diwar-warkan oleh pencacai/pengampu Dato Hadiah ialah bagi keluarga yang masuk Islam suami isteri akan mendapat sebuah rumah batu 20 kaki X 20 kaki persegi dibangunkan atas tanah yang tetap tidak bergeran kerana kononnya kalau diberikan geran maka Orang Asal susah nak ke bandar untuk membayar cukai tanah tersebut.

Tok Batin amat setuju walaupun dia sendiri tidak memberikan jawapan setuju untuk masuk Islam kerana menurut pencacai/pengampu Dato Hadiah setiap orang yang masuk Islam, Tok Batin yang juga menjadi pencacai Dato Hadiah akan mendapat 25%.

Kempen pun bermula. Tok Batin tak diam punggung siang malam memujuk anak buahnya masuk Islam.

Seorang anak muda bertanya dalam kehairanan, "dulu masa pilihanraya beriya sangat awak orang tidak beri kami mengundi parti Islam dan Keadilan kerana nanti kena masuk Islam, sekarang beriya pulak datang nak masukkan kami Islam."

"Ini Islam Hadhari - Ada had ada hari," jawap orang kanan Dato Hadiah.

"Tok tak masukkk?" Tanya seorang anak muda Orang Asal pada Tok Batin.

"Awak orang masukkkk dulu, aku jangan awak orang risaukan, aku taulah menjaga diri, samada ke hutan atau ke ladang, ke bandar usah tanyalah," Tok Batin menjawab merapu tak tahu apa kebendanya.

"Macam mana kami yang dah masuk 2 tahun dulu?" Tanya pula seorang lelaki dewasa Orang Asal.

Tok Batin tak dapat memberikan jawapan lalu berpaling pada orang kanan Dato Hadiah yang telah banyak mendapat hadiah istimewa dari Dato Hadiah terutamanya projek dan kawasan balak. Tanah haram jangan ceritalah banyaknya.

"Kalau begitu, begini," jawap orang kanan Dato Hadiah selamba, "awak orang yang dah masuk dulu tak apa masuklah sekali lagi."

"Dulu masuk kena potong sedikit hujung barang kita, nak kena potong lagi ke?" Tanya lagi lelaki dewasa Orang Asal itu.

"Yang dah potong tak payah potong, yang belum kena potonglah," jawapan orang kanan Dato Hadiah, "kalau tidak tak dapat hadiah."

Setelah berkempen beriya sakan tibalah hari yang ditentukan untuk acara pemotongan kulit hujung barang dulu dan setelah tiga hari nanti barulah acara lafaz dua kalimah syahadah dilakukan.

Oleh kerana perkampungan itu di pendalaman sedikit dan memakan masa perjalanannya, maka kumpulan tukang potong kulit hujung barang bersama-sama orang kanan dan kuat Dato Hadiah telah sampai petang sebelumnya dan bermalam di balairaya perkampungan Orang Asal itu.

Atas pemintaan mereka maka Tok Batin pun mengadakan majlis sewang. Berhibur sakanlah mereka malam itu dengan karoakenya, menarinya dan ......

Pagi esoknya lebihkurang jam 10.00 Dato Hadiah sampai. Dalam perjalanan dia sudah berangan-angan apa yang akan diucapkannya. Dia merancang untuk menyelitkan kata-kata jenaka dalam ucapannya nanti untuk menghiburkan mereka yang akan dipotong kulit hujung barang.

Mengikut lapuran orang kanannya sejumlah 57 orang lelaki dan 42 orang perempuan akan masuk Islam.

Dato Hadiah tidak risau keluar duit kerana duit komisyen macam-macam projek bertimbun dalam poketnya. Dia tak masukkan dalam bank nanti ada pihak tahu! Mampus dia! Dia juga gunakan dana dari Jabatan Agama Islam.

Lepas majlis potong kulit hujung barang ini tiga hari kemudian akan diadakan majlis masuk Islam. Masa itu Tok Mufti pula akan dijemput.

Sampai saja di balairaya Dato Hadiah terpinga-pinga kerana Tok Batin saja yang menunggunya sementara rombongan tukang potong bersama orang kanan Dato Hadiah masih bertelegu di atas pentas balairaya dalam keadaan bersepah dan kusut masai.

"Mana orang awak Tok Batin," Tanya Dato Hadiah.

"Semalam ramai tapi hari ni mereka tak keluar rumah, ada yang ke hutan cari rezeki," jawab Tok Batin selamba.

"Pasal apa macam tu? Janji ramai yang nak bersunat," sergah Dato Hadiah.

"Memang mulanya dia orang setuju tapi pagi tadi dia orang tak jadi," jawab Tok Batin.

"Kenapa? Saya dah siapkan hadiah," tanya Dato Hadiah.

"Hadiah yang Dato nak beri tu kecil, mereka takut barang mereka habis kena potong semua," jawab Tok Batin.

"Pasal apa nak potong semua?" Balas Dato Hadiah.

"Anak buah saya tengok tukang potong kulit hujung tu kuat mabok malam tadi, jadi dia orang takut mabok mereka sampai pagi ni, nanti tak sedar barang mereka kena potong habis, pasal tu dia orang lari," jawab Tok Batin.

Dato Hadiah tersandar pada kereta sambil menepok dahi, dalam hati, "terkena aku kali ni."

SELADANG: Selalu nasihatkan Orang Asal tinggalkan minum arak dan merokok.










5 comments:

noorlara said...

hahahaha org asli ni bodoh-bodoh alang tapi mereka lurus bendul. kekadang kita terkena dalam selamba mereka!

mamai said...

hahahaha lawak tok hadiah..kalau dia datang aku pulak nak bagi hadiah kat dia ajak masuk Islam

Suhaimi Said said...

Aku teringat mereka yang masuk Islam kat Sabah. Seorang Tun (dah arwah) dia beri RM1000 bagi sesiapa masuk Islam. Maka tahun ini beratur beratus orang dan Tahun akan datang beratur lagi beratus orang, hampir semua orang yang sama: "Kan tahun lepas kau dah masuk Islam?" tanya Tun tu, "Ya Tun, tapi tak habis mengucap Tun, tahun ini nak belajar habis".

Suhaimi Said said...

Janganlah kata Orang Asli bodoh, bergurau pun jangan, terasa hati saya!

Sakuragi said...

heheh.... hmm, dakwah perlu diperluaskan sehingga ke dalam hutan, itulah dia hikmah seorang dai'.