Monday, June 1, 2009

BAU TAIK KERING! Umno nak siasat? - TUTUP PEKONG GUNAKAN KURAP

JIKA benar-benar Umno mahu menyiasat kenapa peratus pengundian amat rendah di Pilihanraya Kecil Dun Penanti, Umno hendaklah jujur dan mesti bertindak agar perkara ini tidak akan berulang dimana ianya memalukan demokrasi di negara ini - jika mahu negara ini mengamalkan sistem demokrasi yang dihurmati oleh dunia!

Memang tidak ada dalam sejarah ketamadunan manusia sebuah partti memerintah kerajaan sesebuah negara mengistiharkan boikot pada satu pilihanraya kecil di negaranya dengan alasan tidak mahu melayan gelagat parti pembangkang.

Ini bahan ketawa politik! Ini bahan persembahan kartun politik! Ini juga bahan menunjukkan ketidak hebatnya parti pemerintah berdepan secara terbuka demokrasi yang kononnya diamalkan.

Ini juga boleh menggambarkan bahawa Umno/Bn hanya mampu masuk gelanggang dengan sokongan beberapa pihak yang tidak sepatutnya menyebelahi mana-mana parti semasa pilihanraya. Jelas yang lazim terlibat membantu Umno/Bn ialah agensi kerajaan seperti polis, sprm, malahan spr sendiri secara tidak berapa ketara tetapi hakikatnya menyebelahi Umno/Bn.

Yang paling jahatnya ialah media massa arus perdana milik kerajaan seperti tv dan akhbar tempatan.

Tanpa pihak di atas Umno/Bn boleh dikatakan kecut telor untuk turun gelanggang. Malahan dengan bantuan agensi-agensi tersebut juga Umno/Bn beberapa kali terterap di beberapa PRK sebelum Umno menjadi penonton gila talak di tepi gelanggang PRK Dun Penanti.

Selesai Pilihanraya 31 Mei 2009, ada suara mengatakan Umno mahu menyiasat kenapa peratus begitu rendah pengundi turun mengundi. Disamping seolah-olah memperlekehkan kemenangan PKR yang mewakili Pakatan Rakyat.

Khairy Jamaluddin selaku Ketua Pemuda Umno adalah manusia yang harus disiasat. Dia mengeluarkan kenyataan supaya pengundi di DUN Penanti tidak turun mengundi kerana Umno/Bn tidak bertanding!

Ini kenyataan tidak bertamadun! Ini kenyataan orang tidak bermaruah yang mewakili parti pengecut kerana menyekat rakyat untuk tidak menunaikan tanggungjawab memilih wakilnya! Bolehkah ini dinamakan menghasut?

Pemimpin Umno jangan nak berselindung dengan mengatakan bahawa kenyataan Khairy itu adalah kenyataan pribadi! Ini kenyataan yang membabitkan moral politik negara! Dunia boleh mengandai demokrasi di negara ini amat rendah mertabatnya bila mana peratus keluar mengundi tidak sampai 50%.

Khairy Jamaluddin adalah antara 5 Naib Presiden Umno tetapi tidak ada tempat dalam kabinet Najib Rosmah. Suaranya berkaitan politik adalah suara pemimpin Umno bukan suara pribadi.

Atau adalah segala kenyataan Khairy Jamaluddin dianggap oleh pemimpin Umno yang lain sebagai suara pribadi tidak mewakili Umno? Jika ini benar ertinya Khairy Jamaludin hanyalah melukut di tepi gantang pada Umno yang dipimpin oleh Najib Rosmah.

Mengeluarkan kenyataan yang mencemar demokrasi dan mencabul hak kemanusiaan itu adakah memang sengaja dilakukan oleh Khairy bertujuan untuk calon PKR menang mudah!

Ada calon bebas dilihat begitu ditimang oleh media arus perdana termasuk tv yang memang menyebelahi Umno/Bn. Calon Bebas ini seolah-olah mula melonjak dan menyatakan mendapat sokongan hampir 6,000 pengundi Umno.

Jika ini benar berlaku agak berat juga calon PKR nak menang besar dan mudah. Oleh itu adakah Khairy memainkan peranan menyekat kemaraan sokongan Umno/Bn pada calon Bebas tersebut?

Dalam politik moden hari ini semua boleh berlaku - 2 X 1 tidak semestinya 2 tetapi boleh jadi 3 - sebab 2 untuk kamu dan 1 untuk aku!

Bagaimana pun biar serendah mana peratus pengundi yang turun, PKR yang mewakili PR telah menang dua kali di PRK Dun Penanti.

1) Ketepikan Umno/Bn dari gelanggang sebelum bertanding. Bukan mudah untuk mengenepikan singa politik Malaysia sebelum bertanding. Tapi rakyat sedia maklum. Singa itu sudah tidak bertaring!

2) Menang dengan majoriti besar walaupun diserang dengan hebat dari beberapa penjuru terutamanya media massa pro Umno/Bn.

Jika jujur Umno/Bn mahu menyiasat kenapa peratus mengundi begitu rendah sekali di PRK Dun Penanti agar dunia tidak menganggap demokrasi di Malaysia ini mulai pudar menuju kuburan sebaik-baiknya terlebih dulu menyiasat tingkah laku, kenyataan, strategi yang dilakukan oleh Umno untuk melepaskan perasaan gila talaknya pada PRK tersebut.

Bau taik kering itu datang dari tubuh badan Umno sendiri kerana keras hati tidak mahu membasuh walaupun sudah disediakan air - namun sikap Umno sudah boleh dibaca dimana lazimnya menutup pekong dengan tampalan kurap!


SELADANG: Menunggu masa dari Kuala Krau ke Kuala Krai!

No comments: