Wednesday, June 10, 2009

CUCU CICIT HAMBA TOK LANUN TUNJUK BELANG - Tujuh Keturunan hidup membodek - MENYAMBUNG KERJA JAJAHAN LANUN


INI CERITA RAKYAT

LANUN yang berjaya naik ke darat dari laut setelah kian lama belayar dari negara atas angin lalu meletakkan diri sdebagai pemerintah bergelar Tok Lanun.

Kalau di daerah itu ada Tok Pulau, maka Tok Pulau dikekalkan. Kalau ada Penghulu Tanjung maka dikekalkan. Yang kekalnya gelaran dan imbuhan sementara kuasa mutlak mentadbir daerah-daerah tersebut di tangan Tok Lanun.

Berhimpunlah anak buah jejuak Tok Pulau atau Penghulu Tanjung menjalankan segala tugas dan arahan dari Tok Lanun. Mereka dikerah berkerja untuk melonggokan harta kekayaan kerabat Tok Lanun.

Hasil mahsul tanah daratan yang dijajah oleh Tok Lanun diangkut ke negara mereka. Mereka menjadi golongan memerintah dan kaya raya. Sementara anak buah Tok Pulau dan Penghulu Tanjung dikerah mengusaha dan menjaga kepentingan Tok Lanun. Mereka dibayar gaji mengikut kelas kerja. Yang buruh sudah pasti menjadi mangsa.

Tok Lanun meletakkan anak buah Tok Pulau dan Penghulu Tanjung sebagai hamba. Disuruh pergi dipanggil datang. Jika lambat dihukum jika cepat ditegur! Namun hamba Tok Lanun tetap akur!

Tidak semua orang pulau dan tanjung mengikut telunjuk Tok Lanun. Ada yang terus menentang sikap Tok Lanun yang mengukut segala hasil mahsul bumi mereka. Mereka membuat penentangan.

Lalu Tok Lanun bertindak mematahkan penentangan tersebut. Ada yang ditangkap dan ada yang dighaibkan entah ke mana. Ada juga yang dibuang ke negara orang.

Tok Lanun menggunakan hamba-hambanya yang amat setia untuk menghapuskan penentangan dari anak pulau dan tanjung.

Lantas itu pejuang anak pulau dan tanjung bertindak lebih garang lagi! Namun tindakan mereka terus ditentang oleh hamba-hamba Tok Lanun. Banyaklah yang terkurban di kedua belah pihak.

Pihak hamba Tok Lanun berjuang untuk mempertahankan kekuasaan dan kepentingan Tok Lanun sementara pejuang anak pulau dan tanjung berjuang membebaskan pulau dan tanjung dari kekuasaan Tok Lanun.

Akhirnya Tok Lanun yang dah kaya raya dengan memunggah harta pulau dan tanjung ke negaranya atas angin merasakan tekanan para pejuang anak tanjung dan pulau semakin kuat, lalu Tok Lanun membuat keputusan untuk meninggalkan pulau dan tanjung yang hampir setengah hasil buminya sudah dimentekedarah oleh mereka.

Tetapi Tok Lanun masih mahu pulau dan tanjung yang pernah ditadbirinya akan terus ditadbir mengikiut alun dan rentak pentadbirannya. Antaranya:

1) Rakyat tidak boleh bersuara bebas walaupun amalan demokrasi ditonjolkan.

2) Rakyat mesti dibebankan dengan cukai untuk pendapatan pemerintah.

3) Rakyat mesti diakurtunduk kepada pemerintah.

4) Golongan kaya mesti dijaga oleh pemerintah.

5) Pemerintah membentuk tadbir pecah belah perintah.

6) Konsep menghalalkan cara untuk mencapai matlamat.

7) Memisahkan politiki dengan agama.

8) Senantiasa merojok kepada pemerintahan Lanun atas angin setiap apa yang hendak dilakukan oleh pemerintah pulau dan tanjung.

9) Menipu undi setiap kali diadakan pemilihan pemerintahan sebagai topeng demokrasi.

10) Gunakan seluruh agensi kerajaan untuk mempertahankan kuasa memerintah.

11) Kekalkan ISA dan perbanyakan akta yang boleh menyekat kebangkitan perjuangan politik demi mengekalkan kuasa kesinambungan Lanun.

12) Cegah rasuah tapi ambil komisyen setiap urusan jual beli.

Dengan syarat-syarat tersebut pastilah pejuangan anak pulau dan tanjung tidak boleh menerimanya.

Oleh itu Tojk Lanun pun menyusun langkah mengkedepankan anak-anak hambanya untuk meneruskan kesinambungan pemerintahan jahatnya di bumi pulau dan tanjung. Lalu diamanahkan kepada kumpulan hambanya yang setia menubuhkan kumpulan bakal diserahkan kuasa pulau dan tanjung dengan menggunakan lambang senjata telanjang!

Kini anak, cucu cicit hamba yang pernah menjadi tali barut, pembodek, orang suruhan, pengawal harta benda Tok Lanun mendabik dada mengatakan: "Kami adalah pejuang! Datuk nenek kami telah memperjuangkan kebebasan bumi pulau dan tanjung ini! Datuk nenek dan kami telah bermatian menentang mereka yang tidak menjadi hamba Tok Lanun!"

Salah seorang yang diperarakan menunjuk belang sebagai hamba mempertahankan kuasa dan harta Tok Lanun terhenti bila melintasi pentas utama.

"Bapak dia tulah antara talibarut besar yang sanggup meneruskan cara pentadbiran Tok Lanun di bumi ini! Sekarang anaknya pula, esok cucunya, cicitnya, keturunannya," bisik rakan disebelah kiri.

"Tapi dia tak merampas secara terang cuma makan komisyen aja!" Balas rakan di sebelah kanannya sambil mengangkat tangan dengan seulas jari kelengkeing tegak ke atas seperti orang lain yang memberikan hurmat pada pemimpin besar mereka.


SELADANG: Masih tau membezakan antah dengan beras.

4 comments:

mamai said...

jack sparrow...ker depa nie

Bunga said...

blogwalking di malam hari berkunjung ke rumah sobat baik yang sudah kenal ataupun yang baru kenal salam hangat selalu kawan

hamba said...

salam.. wahh.. saudara... semakin hari semakin tinggi bacaan termometer di blog ini... hehehe

Suhaimi Said said...

Apa ada hal, dulu masa jadi deputy, dah kebaas 1 1Malaysia, ni dah jadi no. 1, susah ke nak kebas 1Maaysia. Siapa nak bunyi, ISA mari!