Sunday, June 7, 2009

KERAJAAN PERPADUAN PAS UMNO - Buka Pintu Lihat Keikhlasan - JANGAN MENGARUT BERCAKAP SAJA-SAJA

KALAULAH disampaikan hajat Presiden PAS untuk meneruskan Kerajaan Perpaduan dengan Umno dan cara tidak langsung dengan Bn, maka tangan tidak boleh bertepok sebelah berbunyi - kedua pihak mesti saling faham memahami. Sama-sama kehendak mengkehendakki.

Oleh itu setelah hampir 400 orang perwakilan di muktamar PAS baru-baru ini memberikan kemenangan kepada Nasharuddin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden yang secara tidak langsungnya memberi kepercayaan dan sokongan kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi meneruskan Kerajaan Perpaduan.

Untuk tidak menghampakan perwakilan-perwakilan tersebut Presiden PAS sudah tiba masanya mengetuk pintu agar Presiden Umno menarik selat dan membuka daun pintu untuk PAS meninjau ke dalam politik Umno/Bn duduk bersimpuh berunding.

Apa yang perlu dilihat keikhlasan Umno terdekat kini yang agaknya menjadi harapan besar 400 perwakilan di belakang Nasharuddin?

1) Isu Kerajaan Perak yang dirampas oleh Umno/Bn dari Pakatan Rakyat dan mengketepikan Menteri Besar dari PAS.

2) Isu Pilihanraya Kecil Manik Urai.

3) Isu Kemelut Kerajaan Umno/Bn Terengganu.

Isu Kerajaan Perak adalah maruah PAS yang mesti diselesaikan secara rundingan Kerajaan Perpaduan. Kembalikan MB pada Nizar Jamaluddin walaupun mengepikan Pakatan Rakyat. Umno/Bn + PAS + Bebas - DAP - PKR! Lahirlah Kerajaan Perpaduan di Perak.

Jika usaha ini berjaya TGHH adalah seorang tokoh politik tanahair yang berwibawa setelah sedikit tercalar bilamana gagal mempertahankan Kerajaan PAS Terengganu di PRU 11 (2004) dulu.

Setelah Umno/Bn memberi laluan mudah pada PKR di Pilihanraya Kecil Penanti dengan alasan ianya diadakan tidak mengikut perlembagaan (pendapat orang jahil perlembagaan) adalah logik untuk PAS diberikan laluan mudah di PRK Dun Manik Urai Kelantan.

Umno memerlukan Melayu tidak berpecah dan di hati kecil pemimpin PAS juga kebanyakannya merasakan sokongan Melayu amat penting untuk mereka, oleh itu sebagai keikhlasan Umno kepada PAS yang telah diberi mandat oleh 400 orang perwakilan menyokong Nasharuddin (dikatakan sokongan TGHH) Umno harus menarik diri dan memberikan laluan mudah untuk PAS menghadapi calon Bebas jika ada penajanya.

Kemelut Kerajaan Umno/Bn Terengganu mungkin tidak sudah-sudah! Di sini Najib Rosmah harus memberikan kerusi Menteri Besar itu kepada PAS, TGHH atau Mustaffa Ali boleh menjadi MB. Admad Said berundur, puak Idris Jusuh juga kena akur! Tidak ada pembangkang di Terengganu!

TGHH atau Mustaffa Ali tentu berpengalaman memimpin Kerajaan Terengganu pada satu penggal dahulu sebelum jatuh semula ke tangan Umno/Bn. PAS + Umno dengan Kerajaan Perpaduan pasti mampu membangunkan Terengganu!

Kerajaan Perpaduan jangan menjadi main bibir politik tetapi ianya mestilah direalitikan agar muktamar akan datang hasil Kerajaan Perpaduan akan memandu arah tuju yang lebih besar lagi menjelang PRU 13.

Pimpinan PAS tidak perlu memikirkan Pakatan Rakyat sekarang ini. Yang pentingnya melihat akan keikhlasan Umno dengan Kerajaan Perpaduan kerana idea tersebut lebih menguntungkan pimpinan PAS di beberapa perengkat!

Jika arah tuju Kerajaan Perpaduan hanya untuk berbincang tentang biasiswa, rumah PPRT, tangkapan khalwat, Jomhebuh, ahli majlis perbandaran, pencen dan gaji , perpecahan Melayu maka ianya adalah suatu yang membazirkan jika dikira dari sudut politik kerana Kerajaan Perpaduan ini membawa PAS meninggalkan Pakatan Rakyat rakan yang sama berhempas pulas hampir 15 tahun lalu.

Jika sekadar rancangan dan saranan sahaja tetapi tidak ada pelaksanaan adakah menghampakan 400 perwakilan meletakkan Nasharudddin Mat Isa yang dikatakan amat mengekori TGHH diletakkan di kerusi Timbalan Presiden?

SELADANG: Masih tersimpan di sanubari peristiwa Lubok Merbau dan Mamali.


1 comment:

Suhaimi Said said...

Nasharuddin mendapat undi minoriti. Kombinasi undi Mat Sabu dan Husam adalah jauh lebih tinggi, dan mereka itu menentang Unity Government.

Nampaknya puak2 unity governmnt ni bersungguh2 benar, ke ada dah tergila2 nak jadi Menteri. Kalau dgn PR mungkin tak sempat!