Saturday, May 22, 2010

ANAK : Ngo Pilihan Generasi Ke 2 Peneroka Felda.

TIDAK ada sebab untuk berdalih para generasi ke 2 peneroka felda seluruh negera menyertai Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan atau ringkasnya 'ANAK' yang kini semakin berkembang cawangan dan keahlian bertambah dari masa ke masa.

Ngo ANAK ini tidak seperti Persatuan Belia Felda yang ditubuhkan oleh pengurusan felda untuk membendung kebangkitan generasi ke 2 ferlda menuntut berbagai penyelesaian masalah yang dihadapi oleh ibubapa mereka dan seterusnya mereka yang mewarisi tanah di rancangan felda.

ANAK berperanan untuk penyatuan ke arah kemajuan ekonomi menguntungkan dan sosial yang bermaruah, meletakkan waris peneroka sebagai manusia yang bertanggungjawab terhadap keluarga dan harta benda yang mereka akan pesakai atau dipesakai kini.

Ngo ini juga menuntut agar felda menyelesaikan beberapa tuntutan hak peneroka serta hak anak-anak peneroka bekal mengharung masa depan.

Sementara Persatuan Belia Felda pula lebih banyak menumpukan kepada kelalaian dengan sogokan hiburan, sukan dan janji-janji yang melekakan sehingga tertingalnya perkembangan kemajuan di berbagai bidang terutamanya ekonomi.

Persatuan Belia Peneroka ini juga lebih membawa kepada kelalaian untuk anak-anak dan perwaris peneroka dari penuntutan menyelesaikan beberapa masalah yang dialami dan dihadapi oleh peneroka itu sendiri.

Erti Ngo ANAK membawa arah yang berkebaikan untuk anak-anak atau waris peneroka dan peneroka itu sendiri sementara Persatuan Belia Felda dijadikan penghalang oleh felda kepada gelombang kebangkitan peneroka menuntut hak sebenar di tanah rancangan felda yang kini telah mereka miliki sendiri bersama surat hak milik dari Pejabat Tanah negeri.

Tujuan semata-mata untuk mengekalkan peneroka atau pewarisnya di bawah jaring kongkongan felda yang banyak golongan koperat menimba keuntungan dari titik peluh peneroka itu sendiri.

Oleh itu tidak hairanlah ANAK mendapat sokongan dan keahlian yang semakin bertambah dari masa ke masa.

SELADANG: Gandingan Haji Suhaimi Said dengan Mazlan Aliman akan menggelombangkan kebangkitan ke 2 peneroka felda menuntut hak mereka.

1 comment:

Abe said...

semoga gandingan dua pemimpin hebat ini akan membuahkan hasil...