Friday, May 7, 2010

TITIK PELUH PENEROKA FELDA: Kroni Pemimpin Umno/Bn Nikmati Keuntungan!

SEWAKTU hasil bumi negara seperti emas dan bijih timah merundum, dan minyak masih diperengkat awal penghasilan, tidak boleh dinafikan para peneroka Felda adalah penyumbang utama hasil negara.

Kini peneroka felda adalah penyumbang kedua besar hasil negara selain dari Petronas. Para peneroka menumpahkan titik peluh serta tenaga yang amat besar sumbangannya bukan saja kepada keluarga, Felda, negara malahan kepada para kroni pemimpin kerajaan Umno/Bn yang mengamalkan koperatlisme dan koruplisme.

Namun hari ini apakah peneroka atau waris peneroka sejumlah 112,000 itu boleh berbangga jika dilanda oleh beberapa masalah dan kongkongan seolah-olah mereka adalah pekerja, sementara pengurusan Felda adalah majikan.

Kebanyakan para peneroka Felda sudah mempunyai hak milik tanah yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri (bukan oleh kerajaan pusat atau Felda) walaupun penyampaiannya dilakukan oleh para pemimpin Umno yang mengambil kesempatan untuk mengaburi fikiran peneroka.

Dalam limpahan titik peluh membina kehidupan yang selesa, adakah para peneroka tahu bahawa ada pihak sedang mengambil keuntungan dari Felda? Adakah para peneroka Felda sedar bahawa jutaan ringgit hasil perniagaan Felda Holding yang bermodalkan hasil titik peluh peneroka dikaut oleh pihak tertentu yang dikenyangkan oleh pemimpin Umno?

Hari ini Felda telah wujud 2 aliran. Aliran pertama ialah Felda Peneroka dan satu lagi Felda Koperat!

Felda Koperat ini berada dibawah Felda Holding yang memiliki 14 buah anak syarikat yang memberikan gaji lumayan puluhan ribu ringgit sebulan kepada beberapa orang para pengarah dan pengurusannya. Sedangkan hasil dari Felda Holding ini tidak diagihkan kepada peneroka yang menyumbangkan modal.

Felda Peneroka terdiri dari peneroka dan pewarisnya yang terus membantingkan tulang dengan pendapatan yang tidak seimbang dibanding mereka di Felda Koperat. Pendapatan peneroka jauh lebih rendah dari pendapatan mereka di Felda Koperat yang ada masanya hanya goyang kaki sahaja.

Pimpinan kerajaan Umno/Bn hanya berbangga kerana membayar rm 1,500.00 ke rm 2,000.00 per bulan. Disebalik itu rupanya mereka dibebankan hutang demi hutang yang terus bertambah walaupun setelah 3 tahun tanam semula mengeluarkan hasil. Tiada penambahan bayaran sara hidup, tiada potongan hutang, malahan hutang semaikin bertambah mencecah hampir rm 60,000.00 sekarang ini dan terus meningkat dari bulan ke bulan.

Hutang ini adalah senjata utama pengurusan Felda mengikat peneroka dari mengerjakan tanah ladang mereka secara sendirian. Jika mereka mahu membebaskan diri mereka, maka mereka harus membayar jumlah yang besar hingga mencecah ratusan ribu ruinggit kepada pihak Felda. Ini merupakan satu gadaian yang tidak ketara dilakuklan antara peneroka dengan pihak Felda.

Mereka yang mengusahakan ladanag secara sendiri tidak terikat dengan Felda memperolehi hasil bersih antara rm 3,000.00 hingga rm 6,000.00 sebulan tanpa berhutang pada mana-mana pihak!

Oleh itu dapat disimpulkan peneroka hendaklah sedar akan tipu muslihat kerajaan Umno/Bn yang mempergunakan peneroka untuk kepentingan diri dan kroni mereka senang lenang dan kaya raya dari hasil titik peluh peneroka!

Diingatkan hari ini kesedaran peneroka yang di 'perhamba'kan oleh Felda melalui dasar yang diperbuat oleh kerajaan Umno/Bn semakin mengembang! Sana sini para peneroka mula sedar dan memprotes dasar yang seolah-olah memperhambakan mereka.

Para peneroka mula mengorak langkah baru bukan sahaja menuntut hak sebenar mereka, mahu bebas dari hutang yang besar, malahan mereka mula memberikan keyakinan kepada perjuangan parti-parti gabungan Pakatan Rakyat yang berjuangan untuk rakyat!

Tekanan demi tekanan yang dilakukan oleh pemimpin Umno/Bn melalui pengurusan Felda tidak akan berjaya kerana peneroka dan warisnya sudah celik mata dengan
penindasan yang dilakukan oleh dasar kerajaan Umno/Bn.

SELADANG: Pernah mengajar peneroka berdrama di tahun-tahun 7oan dulu terutamanya di kawasan Jengka!

No comments: