Sunday, May 9, 2010

PRK SIBU RAKYAT MEMBISU: Pembaziran Wang Rakyat Yang Banyak - Menyedarkan Rakyat Pada Sikap Pemimpin Umno/Bn!

WALAUPUN Najib Rosmah dan kroninya begitu gembira akhir-akhir ini setelah kemenangan Bn di PRK Bagan Pinang diikuti Hulu Selangor namun rata-rata rakyat termasuk ahli-ahli akar umbi Umno terus membisu, kalau bercakap tentang pilihanraya hanyalah sekadar mengeluh setelah membaca akhbar arus perdana yang menjadi propaganda Bn.

Tidak banyak cerita dan perbincangan di kedai kopi tentang PRK Hulu Selangor yang Bn menang sorak kampung tergadai itu. Malahan PRK Sibu rakyat terus membisu!

Mengapa jadi begitu?

Rakyat termasuk akar umbi Umno yang 90% terdiri dari rakyat biasa mulai merasa sesuatu yang tidak kena dan tak sepatutnya dilakukan oleh pemimpin Umno/Bn sewaktu berdepan dengan Pakatan Rakyat (PKR - PAS - DAP) di setiap Pilihanraya Kecil.

Bukan puluhan juta tetapi ratusan juta rm dilaburkan untuk memenangi setiap PRK. Setelah kian banyak PRK yang berlaku dan Pakatan Rakyat masih tempat di atas kemenangannya namun entah berapa billion rm kah Bn melabur dengan menggunakan wang rakyat untuk membeli undi dengan projek-projek mee segera dan projek-projek janjian yang menang mesti dibuat kalau kalah berfikir dua kali.

Jabatan-jabatan kerajaan juga dikerah bagaikan hamba untuk membantu kempen Bn, ini tidak dinafikan bila mana satu-satu kawasan itu ada PRK maka berbagai program jabatan-jabatan kerajaan diadakan di kawasan tersebut.

Masa itulah juga penyebaran fitnah dilakukan bukan sahaja melalui kempen rumah ke rumah oleh anak buah Kemas dan Jasa tetapi melalui akhbar-akhbar pembodek Umno/Bn, penyiaran tv dan radio RTM dan juga swasta.

Ini adalah penyelewengan kuasa yang dilakukan oleh pemimpin Umno/Bn terutamanya para menteri yang mengarahkan secara tidak langsung jabatan-jabatan di bawahnya untuk mengadakan berbagai seberapa banyak program mengejut di kawasan-kawasan PRK tersebut termasuk anggota polis - Sprm disamping Spr sebagai kaldai politik Umno/Bn.

Menyedari terlalu besar pembaziran wang rakyat yang sepatutnya diagihkan pada beberapa kawasan yang memerlukannya hanya bertujuan semata-mata untuk memuaskan nafsu pemimpin Umno/Bn terutamanya Najib Rosmah, maka rakyat termasuk ahli-ahli akar umbi Umno mulai benci memperkatakan soal menang kalah Bn.

Walaupun bagi kawasan PRK merasakan ianya satu durian runtuh tetapi tidak juga. Ada masanya janji itu hanyalah janji kosong mainan kempen Pilihanraya! Jika projek-projek mee segera dan juga projek-projek mega yang akan dilaksanakan selepas PRK itu kerjanya akan diperolehi oleh syarikat-syarikat terdiri dari kroni pemimpin Umno/Bn tertentu sahaja.

Bagi rakyat di kawasan PRK tersebut hanyalah menikmat remahan sahaja seperti jamuan umpan untuk hadir di program-program ceramah Bn.

Siapa kaut untung dari projek yang diumumkan oleh pemimpin Umno/Bn semasa PRK? Jawapannya kroni pemimpin Umno/Bn.

Siapa penyebar fitnah memburukkan pemimpin dan calon lawan Bn? Jawapannya ialah agen-agen Umno/Bn yang selama ini berkerja untuk Umno/Bn dengan bayaran gaji dari wang rakyat antaranya ialah Kemas dan Jasa.

Siapakah yang diperhambakan oleh pemimpin Umno/Bn untuk kepuasan nafsu politik Najib Rosmah? Jawapannya ialah kakitangan kerajaan.

Siapakah yang menjadi kaldai kepada pemimpin Umno/Bn semasa PRK dan PRU? Jawapannya ialah ketua-ketua jabatan kerajaan yang merelakan diri dan hatinya menjadi pembodek secara langsung atau tidak langsung!

Siapakah yang mengeluarkan wang beratus juta rm setiap kali PRK? Jawapannya ialah Rakyat! Wang rakyat dipergunakan oleh Umno/Bn untuk mencapai kemenangan nafsu politik pemimpinnya.

Oleh kerana itulah maka rakyat terutamanya ahli-ahli akar umbi Umno/Bn mulai membisu bercakap tentang menang kalah Bn dalam Pilihanraya Kecil disebabkan mereka telah tahu bahawa peruntukan yang besar itu akan melumpuhkan beberapa peruntukan projek pembangunan di beberapa banyak kawasan lain dalam negara ini.

Adakah penyakit membisu ini akan menular hingga ke PRU ke 13 nanti ? Rasa benci bercakap tentang kemenangan Umno/Bn dalam PRK akan melarat ke arah mengalahkan Umno/Bn dalam PRU ke 13 nanti dengan memenangkan Pakatan Rakyat sebagai usaha mengembalikan kestabilan politik demokrasi tulin, kedaulatan undang, keutuhan ekonomi, kemuliaan sosial budaya, pembangunan pendidikan berdasarkan memberi rakyat keadilan, kemakmuran, kesejahteraan dan keamanan di era Malaysia Harapan Baru!

Kesimpulannya; selagi pemimpin Umno/Bn gila kuasa dengan nafsu politiknya untuk berkuasa dan tidak mempedulikan perasaan rakyat keseluruhannya, maka bermulalah kebencian rakyat kepada parti yang dipimpin berdasarkan kronilisme yang terdiri dari tokoh-tokoh koperat itu!

SELADANG: Takkan undur untuk menumbangkan Umno/Bn!

No comments: