Tuesday, May 11, 2010

GELOMBANG PENEROKA FELDA KE 2: Bangun Bersama Pakatan Rakyat

MENGULANGI kembali sejarah kebangkitan penoka Felda di tahun-tahun 80an menuntut hak milik atas tanah mereka yang telah selesai dijelaskan segala hutang dengan pihak Felda, gelombang kebangkitan peneroka Felda pertama itu telah berjaya setelah ianya didesak melalui politik.

Tika itulah PAS menjalar masuk dengan suburnya di semua rancangan Felda. Walaupun Umno menapak dengan kukuhnya di rancangan-rancangan Felda namun dengan wujudnya isu tuntutan hak milik tanah, bagaikan satu gelombang besar melapun Felda dan Kerajaan Umno/Bn.

Gelombang kebangkitan peneroka tersebut tidak dapat ditahan-tahan dan bercambahlah PAS dengan tertubuhnya beberapa cawangan di rancangan-rancangan Felda. Ianya juga meletakkan Haji Suhaimi Said 2 kali menjadi penghuni Penjara Kemunting atas tiket ISA yang jalang itu. Ketika itu dia sebagai tenaga penggerak PAS memperjuangkan penuntutan hak milik tanah untuk peneroka Felda.

Gelombang peneroka menuntut hak itu benar-benar menggerunkan Umno/Bn kerana bukan saja ahli-ahli Umno beralih ke PAS tetapi beberapa pemimpin Umno cawangan turut meninggalkan parti perkauman tersebut.

Yang masih lagi bertahan dalam Umno masa itu kebanyakannya peneroka yang memegang jawatan dalam JKKKR dan juga Koperasi disamping bilangan yang kecil peneroka yang termakan gula-gula pemimpin Umno.

Tuntutan peneroka berjaya. Mereka gembira dengan mendapat hak milik tanah dari kerajaan-kerajaan negeri walaupun memberi secara terpaksa dan berperingkat-peringkat.

Hari demi hari masa berlalu. Umno/Bn terpaksa menggunakan cara lembut dan putar belit untuk mendapatkan keuntungan dari titik peluh peneroka. Peneroka dilalaikan dengan berbagai cara dan janji. Mereka digemburkan dengan harga yang tinggi. Mereka dikatakan akan menjadi kaya raya dimana Felda Holding melahirkan beberapa anak syarikat meletakkan Felda di arena koperat.

Mereka bangunkan kawasan-kawasan Felda menjadi bandar-bandar dan perumahan (ada yang menjadi gajah putih) dari perbelanjaan asasnya wang peneroka. Mereka lambung semangat peneroka sebagai kelompok yang akan mencapai awan kemewahan.

Akhirnya Umno/Bn dan pengurusan Felda menawarkan sara hidup kepada peneroka atau warisnya sejumlah rm 1500.00 hingga ke rm 2000.00 sebulan jika menyerahkan tanah ladang mereka diuruskan tanam semula oleh Felda Plantation.

Sementara banyak juga peneroka yang kebanyakannya ahli-ahli Pakatan Rakyat mengusahakan tanam semula ladang mereka cara bersendirian. Bagaimanapun mereka terpaksa banyak menghadapi masalah yang sengaja didatangkan oleh pihak Felda tetapi ketabahan akhirnya mereka mengaut hasil yang berlipat ganda berbanding diperolehi oleh peneroka yang mendapat sara hidup bulanan dari Felda Plantation.

Sedikit demi sedikit kesedaran mulai timbul semula di jiwa peneroka terutamanya generasi kedua yang ada diantaranya mewarisi peninggalan orang tua mereka.

Mereka sudah mula menyemak dan menuntut beberapa perkara antaranya yang tidak munasabah dilakukan oleh pihak Felda. Tuntutan demi tuntutan kini bemula hingga mula melahirkan gelombang ke 2 peneroka Felda menuntut hak!

Mereka sudah mula menyemak tentang hasil penjualan buah sawit (bagi sawit) ke kilang-kilang yang diuruskan Felda. Mereka kini sudah mula mempersoalkan hutang yang mereka tanggung selama tiga tahun dan tahun-tahun berikutnya setelah ladang mereka mengeluarkan hasil sedangkan hutang sara hidup mereka tidak pernah dipotong malahan semakin bertambah boleh mencecah bukan puluhan tetapi ratusan ribu dalam jangka masa 10 ke 15 tahun nanti.

Masa itu siapakah yang akan dapat membayar hutang sejumlah besar itu sedangkan usia mereka semakin tua dan jika meninggal dunia waris mereka akan menanggung hutang tersebut dan pokok di ladang hampir kembali untuk tanam semula. Masa itu hutang lama menunggu hutang baru mendatang! Akhirnya tanah ladang mererka akan dipegang oleh Felda Plantation berpanjangan dan mereka hanya mendapat sara hidup tidak setimpal dengan pengeluaran besar hasil ladang mereka.

Mereka sudah mula membandingkan pendapatan mereka dengan pendapatan yang besar diperolehi peneroka yang menjayakan ladang mereka cara bersendirian.

Reformasi pemikiran para peneroka dan waris serta generasi kedua Felda kini tidak akan dapat dibendung oleh Umno/Bn. Kemaraan Parti Keadilan Rakyat di tanah-tanah rancangan membantu kekuatan PAS yang sedia ada untuk Pakatan Rakyat kukuh di tanah-tanah rancangan Felda.

Peneroka bukan saja rasa dikeliru dan ditipu oleh Felda Plantation tetapi mererka hampa dengan pemimpin Umno seolah-olah lepas tangan untuk menangani masalah masa depan mereka. Malah ada diantara pemimpin Umno yang bersikap menakut-nakutkan jika peneroka menyokong Pakatan Rakyat.

Kini dengan kesedaran dan keberanian penghuni rancangan Felda mulai mengorak langkah mengadakan dailog peneroka dengan para peguam Pakatan Rakyat untuk mengetahui lebih lanjut dan jelas pemasalahan yang ada dan akan berlaku kepada mereka.

Disamping mengadakan dailog peneroka yang mendapat sambutan, penubuhan cawangan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang dipelopori Sdr Mazlan Aliman dan penubuhan ranting-ranbting Parti Keadilan Rakyat berjalan lancar.

Undi dari hati dan tangan peneroka atas rasa kesedaran dari penindasan pemimpin Umno/Bn melalui Felda akan meletakkan Pakatan Rakyat sebagai pilihan utama untuk mengambil alih kerajaan melalui PRU ke 13 nanti.


SELADANG: Besan peneroka Felda Neram, sementara bakal besan peneroka Kecau.

No comments: