Monday, January 19, 2009

KEPUTUSAN PRK KUALA TERENGGANU - MAHATHIR CUCI TANGAN NAJIB

KEKALAHAN calon Barisan Nasional Dato Wan Farid Wan Salleh yang ketinggalan 2631 undi pada calon PAS Yang Berhormat Mohd Ahmad Wahid Endut di Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari lalu banyak meninggalkan kesan nagetif kepada Barisan Nasional terutamanya UMNO.

Yang lebih menghadapi kesannya tak lain tak bukan ialah Dato Seri Najib Razak selaku Timbalan Presiden UMNO juga Timbalan Perdana Menteri Malaysia selaku Pengarah BN untuk Pilihan Raya Kecil tersebut.

Kemampuan Najib lagi hebat dipertikaikan sebagai pemimpin Umno yang ditonjolkan sebagai panglima BN untuk menumbangkan atau menyekat kemaraan PAKATAN RAKYAT.

Rekod Najib tidak seindah yang dipuja katakan oleh mereka yang taksub atau yang mempunyai kepentingan tertentu kepada pemimpin bakal menerajui Kerusi No 1 UMNO itu pada bulan Mac ini.

Bermula dari PRU 12 Mac 2008, menemui PRK Permatang Pauh akhir tahun lalu dan disambut pula kekecewaan BN pada PRK Kuala Terengganu, 75% beban kekalahan itu terpikul pada bahu Najib yang diamanahkan oleh BN sebagai Pengarah Pilihanraya BN.

PRU 12, BN tewas di 4 negeri (Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor) tidak berjaya merampas Kelantan dan Wakil Parlimen Di Kuala Lumpur hanya 1 sahaja dimenangi oleh BN selainnya dibolot oleh PAKATAN RAKYAT. Sementara itu Negeri Sembilan BN mendapat 19 dan PAKATAN RAKYAT mendapat 15 DUN.

Keputusan PRU 13 adalah putik kegagalan Najib yang ditonjolkan untuk menjadi hero.

Bagaimana pun ianya disandarkan kepada Dato Seri Abdullah Ahamad Badawi selaku Presiden UMNO dan Pengerusi BN yang lemah sebagai pemimpin No 1 setelah mendapat secara serah borong oleh Dr. Mahathir jawatan idaman tersebut.

Berbagai masalah disandarkan kepada Pak Lah antaranya yang terbesar kerana Pak Lah dikatakan mengikut telunjuk 'Budak Tingkat 4' Putrajaya.

Najib masih boleh mencuci tangannya. Tetapi PRK Permatang Pauh sekali lagi Najib tewas menjalankan amanah besar untuk merampas kerusi Parlimen tersebut dari Parti Keadilan Rakyat yang mewakili PAKATAN RAKYAT.

Dato Seri Anwar Ibrahim memperolehi majaroti lebih dari apa yang di perolehi oleh Dato Seri Wan Azizah Wan Ismail semasa PRU 12. Kekalahan BN yang dikepalai oleh Najib Razak ini disandarkan kepada pergolakan parti untuk pemilihan jawatan dalam Umno serta beberapa pergolakan parti kompenan BN.

Mereka yang taksub dan berkepentingan untuk Najib berada di puncak sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia terus mendiamkan kekalahan itu walaupun mereka dan penganalisa politik sudah nampak ketidak upayaan Najib memikul tugas besar tersebut.

Mac 2009 hampir menjelang tiba. Takdir Allah menentukan untuk kali ke 3 bagi Najib Razak menunjukkan kelemahannya bila PRK Kuala Terengganu diadakan. Najib Razak selaku Pengarah Pilihan Raya Kecil Parlimen tersebut kecundang dengan kelebihan undi calon lawan jauh melebihi dari yang diperolehi calon BN pada PRU 12 lalu.

Kekalahan ini bukan sahaja kekalahan Dato Wan Farid selaku calon BN, bukan sahaja kekalahan Umno/BN tetapi adalah kekalahan Najib yang berantai dari PRU 12 dan PRK Permatang Pauh.

Kelemahan politik dan pentadbiran Najib banyak diperkatakan pada setiap Pilihanraya tersebut samada di PRU 12, Permatang Pauh dan Kuala Terengganu adalah aset penting yang membawa kecundangnya calon-calon BN.

Jika keputusan hendak dibuat secara kepimpinan politik, Najib telah gagal menelanjangkan PAKATAN RAKYAT sebayak 3 kali ini bererti Najib bukanlah ahli politik yang boleh menjadi pemimpin besar setakat ini. Kecuali ianya diselamatkan dengan taktik politik Umno sendiri yangh selama ini terkenal dengan politik wang dan pak turut!

Hajat meletakan Najib sebagai Presiden Umno telah hampir berjaya pada Mac ini nanti tetapi untuk kerusi Perdana Menteri masih belum tentu lagi! Pemimpin Umno/BN termasuk juga Pak Lah harus berfikir banyak untuk itu. Kekalahan di PRK Parlimen Kuala Terengganu adalah kelemahan Najib Razak.

Oleh itu Dr. Mahathir yang diperhatikan selama ini anti Pak Lah dan berada di belakang tabir pentas politik Najib Razak menyatakan bahawa kekalahan Dato Wan Farid bukan kerana kelemahan Najib tetapi calon itu pilihan Pak Lah!

Ambooiii hebat Dr. Mahathir cuba mencuci remah-remah kekalahan di tangan Najib Razak. Hujah yang amat dengkal dan bodoh dalam sesebuah organasasi terutamanya untuk sebuah parti politik yang mentadbiri kerajaan.

Ada 2 andai yang boleh dibuat dengan kenyataan Dr. Mahathir itu.

Pertama Najib tidak ikhlas untuk menerima amanah yang diberikan opeh parti pimpinan Pak Lah. Dia mungkin mahu calon pilihan Pak Lah tewas untuk ahli Umno marah dan cepat-cepat Pak Lah angkat punggung dari kerusi Perdana Menteri, kalau boleh sebaik pengumuman kekalahan calon BN di PRK Kuala Terengganu.

Keduanya bolehlah disimpulkan bahawa Umno/Bn ada 2 kelompok sekurang-kurangnya kalau pun tidak mahu disebut sudah berpecah belah. Sudah ada Pilihan Pak Lah, sudah ada pilihan Najib atau sudah ada pilihan orang itu dan orang ini .....

Apakah Najib mampu memimpin BN menghadapi PAKATAN RAKYAT jika ada Pilihan Raya Kecil lagi atau Pilihan Raya Umum dengan mengamalkan sebenar-sebenarnya dasar demokrasi yang dituntut dan dicatat dalam Perlembagaan Persekutuan?

Yang dikuatiri Najib tidak akan mampu untuk berbuat begitu. Oleh itu jawapan yang mesti ditunggu ialah nasib Umno/BN dan Kerajaan Malaysia di bawah Najib nanti samada pada rakyat negara ini atau pada dunia antarabangsa.

SELADANG: Angin semakin kencang bertiup, daun-daun kering berguguran, pucuk muda mula menjulur, pasti Harapan Baru tercapai.






No comments: