Saturday, January 31, 2009

GAPENA KEMBALI KONG KALI KONG

USAHA menentang Pengajaran dan Pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) semakin menggelegak. Berbagai pertubuhan mula bergabung dalam usaha besar itu. Antaranya ialah Gabungan Penulis Nasional atau disebut Gapena.

Dalam surat perkelilingan Gapena bertarikh 13 Januari 2009 antaranya menyelitkan beberapa usaha untuk penentangan tersebut.

Antaranya mengadakan Ratib Ratap Bangsa. Dirojok tulisan seterusnya: GAPENA Akan mengadakan acara di atas dalam bentuk Perhimpunan Khas mengenai bantahan terhadap PPSMI pada 14 dan 15 Febuari 2009, bertempat di Rumah GAPENA, Kuala Lumpur. Perhimpunan ini akan turut disertai oleh seluruh Badan Bukan Kerajaan (BBK) Melayu. Jadual penuh di Lampiran 1.

Apakah yang sumbang dan meragukan usaha Gapena ini? Bolehkah bertanggapan bahawa usaha Gapena ini bagaikan ada udang di sebalik batu? Adakah ayat di atas boleh dianggap bahawa Gapena cuba berkong kali kong untuk menjadi sekali lagi kuda tunggangan pihak tertentu.

Kalau dulunya Gapena mendabik dada mengadakan Kongres Permuafakatan Melayu setelah Umno/Bn tewas di beberapa negeri dan kemerosotan anggota Parlimen, kini Gapena muncul pula dengan isu PPSMI.

Ayat di atas memberikan gambaran bahawa Gapena sedang meniup bara api perkauman dengan beberapa ngo yang mempunyai matlamat sehaluan dengannya.

Kenapa Gapena gunakan perkataan 'seluruh Badan Bukan Kerajaan (BBK) Melayu'? Apakah Gapena mahu kembali mengulangi perhimpunan di Johor Baharu dulu ke Kuala Lumpur?
Ianya sealiran dengan sikap Umno yang totok perkauman!

Apakah pemimpin Gapena tidak arif persoalan PPSMI ini? Adakah ini soal kaum? Pasti pemimpin Gapena bertanggapan begitu kalau tidak masakan ia mengajak hanya BBK Melayu sahaja.

Pemimpin Gapena tentu tahu bahawa isu PPSMI ini ialah isu nasional, isu negara, isu rakyat, buka isu perkauman! Ianya ialah isu perlanggaran Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Bila menyebut Fasal 152 maka isunya ialah isu berkaitan Perlembagaan Persekutuan.

Apakah Fasal 152 hanya diperuntukan untuk orang Melayu sahaja? Sedangkan seluruh isi Perlembagaan Persekutuan itu diperuntukan untuk rakyat Malaysia bukan kaum Melayu sahaja.

Oleh itu mengapa Gapena tidak menggerakkan agenda besar isu PPSMI ini untuk dihayati oleh seluruh rakyat Malaysia? Jawapan yang boleh disangkakan ialah Gapena masih berkong kali kong dalam isu PPSMI ini untuk mengikut telunjuk satu pihak yang masih mahu terus mencengkam kuasa dengan memperdagangkan perkauman.

Dengan ini pemimpin Umno terutamanya Menteri Pelajaran akan senang berkata bahawa hanya orangt Melayu sahaja yang menentang PPSMI sedangkan kaum lain setuju.

Dipanjangkan isu itu, maka konon-kononnya mengharapkan Melayu yang kini berada dalam berbagai parti politik tanahair akan bersatu di bawah Umno - parti perkauman ketuanan Melayu yang meminggirkan Melayu kecuali sedikit dari kroni yang disayangi.

Adakah diantara pemimpin Gepena yang cuba tunjuk-tunjuk muka tapi hati dalam lain bicara? Namun yang jelasnya usaha Gapena tidak akan ke mana-mana jika tidak digabungkan dengan beberapa parti politik pembangkang! Ianya akan menjadi hambar dan hanya golongan elit sahaja yang berbicara sesama mereka.

Parti-parti pembangkang terutamanya PKR, PAS dan DAP harus melihat perkara ini dengan lebih ke depan lagi. Penentangan yang dibuat jangan sampai menjadi senjata yang akan menikam diri oleh jiran yang setiakawan mencari ruang dan peluang atas isu semasa.

Kita tidak mahu Umno menggunakan Gapena sementara Gapena menggunakan Ngo-ngo yang berpengaruh dengan matlamat tersembunyi antara pemimpin mereka bagi meletakkan keselesaan Najib Razak dan mengenepikan cepat Pak Lah sebagai Perdana Menteri disamping bermatlamat memulihkan kekuatan Umno/Bn di PRU 13 nanti.

SELADANG: Masih teringat ketakutan pemimpin Gapena menandatangani memorandum Forum Angin Timur Laut berkaitan pencemaran Bahasa Melayu di Kuantan satu masa dulu. Masa itu mereka memuji Tun Razak ayah kepada Najib.

No comments: