Friday, January 2, 2009

ADA SOAL ADA JAWAB

Sementara nak masuk tidur...

PERJALANAN KURA-KURA

PADA satu hari seekor kura-kura berjalan di denai sempit dalam semak belakang kampung. Ia bertemu dengan seekor burung bot-bot yang juga berjalan menyongsong perjalanannya. Mereka terhenti berdepan. Lalu bot-bot bertanya; "Kenapa kepala awak botak tak berambut?"

Jawab kura-kura; "Tanda banyak berfikir." Kemudian ia bertanya pula pada bot-bot; "Kenapa mata awak merah?" Jawab bot-bot; "Tanda berani."

Kemudian bot-bot menepi sedikit untuk melintasi kura-kura yang terus menghadang jalan sempit itu. Lalu kura-kura bertanya; "Kenapa mengelak?" Maka dijawab pantas oleh bot-bot; "tanda berakal."

Kura-kura terus berjalan sampai dalam kampung dan bertemu dengan ulat yang sedang menggolek seketul tahi ayam panjang seinci lebihkurang. Lalu ditegurnya; " Awak nak buat apa tahi ayam tu ulat?" Ulat segera menjawab; "Nak buat antan lesong."

Balas kura-kura; "Pendek sangat." Ulat tersenyum menjawab; "Itupun dah boleh kerat dua." Kemudian ulat bertanya pada kura-kura; "Awak nak ke mana?" Jawab kura-kura; "Ke Palestin." Ulat pantas menghujah; "Dah petang ni!" Jawab kura-kura; "Aiii itu pun satu hari ulang alik."


SELADANG: Sama-sama kita fikirkan tentang isi cerita ini.


No comments: