Tuesday, January 13, 2009

PPSMI : SEJAUH MANA KEMAMPUAN GAPENA BERTINDAK ?

DI ZAMAN Dr. Mahathir Mohammad menjadi Perdana Menteri Malaysia, PPSMI diperagakan. Semuanya diam. Tidak berkotek seorang pun terutamanya orang-orang politik parti pemerintah (UMNO / BN) dan beberapa NGO yang menjadi penyokong kuat Kerajaan BN.

Para cerdik pandai yang berlambak di menara gading juga membisu. Kenapa begitu? Adakah zaman Dr. Mahathir itu mereka mahu mnelihat kejayaan PPSMI atau mereka takut dengan tindak tanduk Dr. Mahathir yang terkenal dengan akta rimbanya bernama ISA dan telah melakukan 'Operasi Lalang' yang besar, menyumbat dengan banyaknya tahanan ISA ke Kem Kemunting?

Di saat-saat pemerintahan Dr. Mahathir mula tercalar dan berada di penghujung untuk digantikan oleh Abdullah Ahmad Badawi, mulalah suara-suara protes berbunyi.

Beberapa orang pimpinan GAPENA mula menyuarakan rasa tidak puashati mereka. Lantas Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) membuat beberapa usul berbentuk memorandam untuk dihantar ke Kerajaan dan seterusnya badan penulis tunggal Negeri Pahang itu dengan berani mencetak pelekat kereta menentang penggunaan PPSMI.

GAPENA seolah-olah masih lagi mahu bermain angin walaupun Angin Timur Laut mula melanda kerajaan. Badan penulis yang dipimpin oleh Tan Sri Ismail Hussin itu terus merapati Kerajaan BN dengan berbagai cara antaranya mengadakan beberapa seminar dan kongres untuk Melayu sebaik sahaja beberapa negeri di Semenajung jatuh ke tangan PAKATAN RAKYAT.

Dengan menyelitkan beberapa resulusi menuntut secara lembut pemansuhan PPSMI. Mereka seolah-olah bagaikan tidak mengharap kepada Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi tetapi bagaikan mahu bergantung kepada Datuk Sri Najib Razak dengan harapan bahawa Timbalan Perdana Menteri itu anak kepada Perdana Menteri ke 2 dulu mampu mengembalikan semangat Melayu.

Nampaknya ujaan GAPENA itu hanya masuk telinga kiri keluar telinga kanan bukan saja pada Pak Lah, Najib malahan pada semua pimpinan UMNO dan BN.

Kini GAPENA sudah bikin ribut hendak menyaman Kerajaan. Hendak buat perarakan ala-Bersih anjuran PAKATAN RAKYAT yang sebahagian besar pemimpin dalam GAPENA itu sendiri mengutuknya dulu. Mereka sudah mahu bertemu dengan Yang DiPertuan Agong. Entah apakah lagi yang akan dilakukan kalau masih juga pimpinan Kerajaan BN terus membatu tuli dengan isu PPSMI.

GAPENA memberi tempuh hingga Mac. Pasti tarikh itu bukan tarikh keramat tetapi tarikh tamatnya Pak Lah sebagai Presiden UMNO yang boleh membawa berundurnya Pak Lah sebagai Perdana Menteri. Maka pastilah GAPENA mengharapkan sangat Najib memainkan peranan penting memansuhkan PPSMI yang menodai kewibawaan Bahasa Rasmi Kebangsaan Negara ini.

Bagaimana pun haruslah diingat bahawa Najib adalah proksi Dr. Mahathir dalam politik tanahair. Rata-rata orang-orang Dr. Mahathir memberi sokongan penuh kepada Najib dan kuncu-kuncunya.

Apakah mampu atau mahu benar Najib Razak menentang arus yang dialirkan oleh idolanya Dr. Mahathir Mohammad?

Dari pengamatan politik, Najib Razak tidak akan berbuat sesuatu yang telah dilakukan oleh Dr. Mahathir. Era Pak Lah akan berakhir Mac ini, Era Dr. Mahathir akan kembali menguasai negara sekurang-kurangnya hingga PRU ke 13.

Maka impinan dan hajat GAPENA besar itu hanyalah akan menjadi angan-angan Mat Jenin sahaja. Pemimpin GAPENA akan mencari berbagai usaha dan dalih jika pun tidak berdiam diri kiranya Najib Razak yang ketika itu sebagai Perdana Menteri (selepas Mac 2009) menghayun tangan menolak dan mencampakkan ke dalam tong sampah segala protes berkaitan PPSMI buah tangan Dr. Mahathir.

Adakah pemimpin GAPENA mampu bersuara dan bertindak seperti ahli-ahli politik PAKATAN RAKYAT jika Najib bertindak seperti Dr. Mahathir melaksanakan "Operasi Lalang" ke 2 ?

Inilah sejata besar Dr. Mahathir yang mampu memerintah selama 22 tahun negara ini dengan memegang punat Akta Keselamatan Dalam Negeri bagi meredakan kebangkitan rakyat yang tidak puas hati dengan beberapa program yang dilaksanakan olehnya.

Jangan sekali-kali GAPENA menjadi penjolok sementara galahnya PPSMI untuk Pak Lah cepat berundur dari kerusi Perdana Menteri untuk menaikkan cepat Najib Razak kerana Pak Lah tidak tahan dengan asakan dari berbagai penjuru; gerakan politik, gerakan bahasa, gerakan ketuan berbagai-bagai lagi, lalu GAPENA dan para cerdik pandai menggunakan gerakan pendidikan untuk cepat Pak Lah turun, Najib Razak cepat naik!

Jika ini berlaku, bukan saja penuntutan GAPENA tidak kesampaian malah seluruh kepimpinan GAPENA harus bertanggungjawab ketidak mampuan mereka itu!

SELADANG: Tumbangkan BN di PRK Kuala Terengganu untuk ajar pimpinan BN yang mencabar kehendak rakyat dan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi Negara.




No comments: