Friday, May 7, 2010

KES ALLAHYARHAM AMINULRASHID: Adakah Penghujungnya Ramai Akan Ke Mahkamah Atau DiISAkan?

DAH! Dah! Dah mula dahhhhh!!!! Mula menampakkan sesuatu yang membimbangkan! Merujuk pada Malaysia Kini yang menyiarkan berita bertajuk Penal: Saksi Bukti Kes Aminulrasyid Tak Konsisten. Penal tersebut diketuai oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop.

Saksi yang mana tidak konsisten? Saksi pihak polis atau saksi pihak Allahyarham Aminulrasyid?

Nampaknya yang kerap dijengok dan dijemput oleh pihak penyiasat (polis) ialah saksi-saksi di pihak Allyarham Aminulrasyid anak muda berusia 14 tahun yang ditempat oleh polis dan didakwa sebagai penjenayah.

Apa yang nak diperbetulkan atau diperagukan lagi oleh pihak penyiasat dari saksi-saksi tersebut. Berapa kali nak ulang ? Apakah tujuannya untuk mencari kecelaruasn dari asakan?

Ini yang menjadi pertanyaan utama! Tambahan pula ketua penal kes tersebut ialah Timbalan Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab terhadap Jabatan Polis. Adakah tugas Datuk Abu Seman Yusop meredakan kekesalan keluarga Allayarham Aminulrasyid dan rakyat atau untuk menudung bangkai gajah yang datang dari pasukan keselamatan negara?

Kan baik kalau ketua penal itu diambil oleh Datuk Hishamuddin Hussin selaku Menteri Dalam Negeri. Ia lagi pantas membuat keputusan! Apakah dia mahu cuci tangan dan hanya pandang saja atau arahkan apa yang patut.

Kes Allahyarham Aminulrasyid ini tidak boleh dipadam begitu saja dengan mudah dalam masa yang sengkat oleh pihak-pihak tertentu yang berkepentingan. Ianya mungkin akan mengheret lebih ramai yang membuat protes terutamanya ahli-ahli politik.

Maka berkemungkinan penghujungnya nanti entah berapa banyak yang akan didakwa di mahkamah atas tuduhan menghasut atau menghina mahkamah, atau entah berapa banyak pula yang akan ke Pusat Tahanan Kemunting kerana diISAkan oleh permimpin Kerajaan Umno/Bn atas kepentingan politik dan kuasa mereka!

Golongan anak muda hari ini rata-rata sudah meluat dengan gelagat dan corak pentadbiran Umno/Bn serta agen-agennya. Kini isu Allahyarham Aminulrasyid bukan saja isu negara ianya bermungkin menjadi isu ini menjelajah ke luar negara selepas kes Altantuyya, kes pembelian kapal selam, kes kehilangan injin pesawat tentera, yang telah dilupakan kes BMF dahulu!

SELADANG: Teringat zaman Operasi Lalang!

1 comment:

Prof. Era Pasca said...

salam tok peran

lawan tetap lawan...

biar berapa ramai yang Benjamin Netanyahu nak tangkap kite teruskan lawan..

lagisatu nak email tok peran..