Saturday, February 14, 2009

BERAK SIAPA TENGAH JALAN ?

Cerita ini cerita datuk aku masa aku kecil-kecil dulu ...

Pagi itu setelah siap sedia dengan pakaian dan tongkat kayu, Si buta yang sudah kenyang makan nasi lemak masakan isterinya bersama sambal tumis petai melangkah turun hendak ke pekan.

Dalam perjalanan menempuh denai hutan yang berbelok-belok, tiba-tiba perut Si buta terasa mengengat! Nak membuanglah tu!

Lalu Si buta menepi denai mencari tempat-tempat yang boleh dia membuang isi perutnya yang semakin menggeladak nak keluar. Dengan rabaan tongkatnya sejenak kemudian dia merasa ada kawasan lapang sedikit.

Apa tah lagi pantaslah Si buta menyingkap kainnya dan terus mencangkong! Keluarlah isi perutnya tanpa payah diteran-teran!

Amboiiii bagaikan langsai hutang emas sebungkal bila isi perutnya yang kian lama mengeladak tadi keluar. Lalu dia pun meraba-raba mencapai daun. Direntapnya sehelai daun dan dipusi pada punggungnya. Cukup! Bersih sudah terasa di hatinya.

Lantas dengan menggunakan tongkat dia mencari semula denai yang dilaluinya menuju ke pekan.

Dalam asyik dia berjalan dengan sedikit terasa ada lekit di punggungnya, tiba-tiba dia terkejut bila punggur jatuh dalam hutan di kawasan denai tersebut.

Ahh! Bersilat sakanlah Si buta itu terkejutkan punggur jatuh!

Setelah reda perasaan terkejutnya lalu dia meneruskan perjalanan.

Aduhhh! Kakinya terasa terpijak benda lembik. Segera dibaunya! Aaaaa tahi!!!! Dia pun menyumpah seranah pada siapa yang berak di tengah denai jalanan tersebut!!

Tika itu ada beberapa orang muda lalu hendak ke pekan juga. Mereka melihat Si buta begitu marah. Mereka menegur kenapa Si buta marah sangat. Lalu dia menyatakan tentang ada orang berak di tengah denai jalanan mereka.

Mereka pun ikut sama marah sambil meninggalkan tempat itu. Si buta di bantu oleh mereka mencuci tahi yang melekat pada tapak kakinya.

Ketika berjalan beriringan mereka masih terbau tahi yang berbau petai seperti juga yang mereka bau masa bertemu di tempat Si buta memijak tahi tengah denai tadi dan tahi yang melekat pada kaki Si buta. Baunya serupa.

Akhirnya setelah disiasat oleh mereka maka jelaslah bau petai itu datangnya dare punggung si buta! Mereka ketawa berdekah-dekah! Si buta terus menyeranah mengatakan: Si penderhaka berak tengah jalan! Si Penderhaka berak tengah jalan! Berulang-ulanglah hingga ke pekan!

Sementara orang ramai berbisik sesama sendiri kerana dah tahu siapa sebenarnya yang berak tengah denai jalanan itu. Tak lain tak bukan ialah Si buta yang sibuk ke hulu ke hilir pekan dan kampung mengatakan: Si Penderhaka berak tengah jalan!!! ......... Tak henti-henti!


SELADANG: Teringat-ingat peristiwa Si umno dengan istana!

No comments: