Saturday, March 21, 2009

24 HINGGA 28 MAC - UMNO BERSIH ?

KUALA LUMPUR mula menjadi tumpuan ahli-ahli politik Melayu Umno. Perjalanan mulai sibuk dengan kereta mewah para pemimpin terutamanya perwakilan. Penyokong juga ada yang menaiki kereta dan ada yang menggunakan bas sewa khas oleh bahagian masing-masing sebagai balas jasa mengundi kepada perwakilan yang menang.

Hotel mula penuh setelah ditempah. Tapi mungkin bilik hotel dari perwakilan Melaka belum tentu lagi berisi atau tidak setelah Ali Rustam tidak dibenarkan bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden.

Begitu juga bilik untuk perwakilan dari Paya Besar Pahang setelah empat orang kuatnya digantung! Pengawal Masjid Negara bersama FRU kena bersiap sedia dimana dikhabarkan Ketua Bahagian Umno Paya Besar akan menunggu Pengerusi Perhubungan Umno juga MB Pahang untuk bersumpah .........!

Sudah pasti kedua pihak membawa ahli kumpulan masing-masing sebagai saksi umum untuk dibicarakan di kedai-kedai kopi! Siapakah Tok Imam yang akan mengepalai saksi-saksi persumpahan tersebut? Adakah Tok Imam itu nanti akan naik pentas PR untuk dedahkan tentang peristiwa persumpahan itu di Bukit Gantang dan Bukit Selambau?

Ketika itu Umno memang kelihatan 'bersih' ! Tidak ada siapa yang akan hulur dan terima duit! Politik wang (tepatnya Rasuah) terhenti seketika! Semuanya sudah bersedia! Poket perwakilan pun dah penuh - SPRM tak payahlah nak kelam kabut intai-intai lagi! Tak ada siapa nak buat kerja tak elok dalam masa 5 hari tu. Hanya untuk menambah elaun bolehlah.

Tapi ingat! Jangan sampai ada perwakilan yang terpinga-pinga mencari tukang bayar bil coffee house!

Adakah 'bersih' 5 hari itu akan berpanjangan? Adakah di pemilihan akan datang ada lagi kambing hitam untuk Najib menyatakan; "Kita akan bersihkan Umno" sebagaimana yang disebutkannya ketika mengulas keputusan Lembaga Displin Umno membuat tindakan terhadap Ali Rustam?

SELADANG: Selalu perhati spesis sesumpah. Kalau pada dahan ia warna dahan, kalau pada daun, ia bertukar warna daun! Nak selamatkan diri!

4 comments:

Baginda Reformasi said...

tok peran, agak2 lepas 28 mac tu camne la gamaknye? UMNO bersih-kotor balik-lebih kotor? kalau berdasarkan sejarah die akan jadi lebih kotor... hmm taktau le kan....

Seladang said...

Baginda Reformasi!

Kira-kiranya begitulah dari dulu, kini dan selamanya!

Aishah Jamal said...

Nak bersihkan parti yang berbau hapak kena guna kaedah samak. Jika tidak nafas makin sesak.

Seladang said...

Aishahjamal ...

Samak dengan kapur barus ke?