Wednesday, March 4, 2009

SEKARANG TERINGIN BELAJAR BAHASA TAMIL

RIMAS ada lega pun ada. Inilah waktu yang aku terasa berada di dua persimpangan. Kini aku tidak lagi memegang sebarang jawatan di Bahagian PKR Kuala Krau, dulu adalah, kecil aja. Kini telah aku serahkan kembali dengan rela hati.

Bukan kerana aku merajok! Bukan kerana aku tidak sesuai mengikut rentak rakan-rakan pimpinan yang boleh dikatakan semuanya begitu laju membuat kerja parti! Banyak masa lebih dari Ketua Bahagian lagi kerja mereka! Kalau mesyuarat pun seronok juga dengar banyak cadangan dari rakan-rakan pimpinan! Bukan kerana kalah sabung!

Aku tewas dengan kemelesetan ekonomi negara sekarang ini. Orang lain aku tak tahulah. Pendapatan perniagaan aku dengan isteri aku sekarang ini merosot. Ialah ekonomi dan politik negara pun merosot, cuma pemimpin Umno/Bn kata tak merosot.

Negara kita berada lebih jauh positifnya jika dibandingkan dengan Somalia, Uganda dan Senegal berserta Laos! kata mereka. Faham-faham jelah belit mereka tu.

Untuk minyak kereta ke Kuala Krau amat mendukacitakan aku sekarang ini. Pendapatan keluarga aku hanya sekadar untuk periuk nasi sahaja. Tentu rakan-rakan dalam Umno gembira kerana berjaya menyekat sedikit perjalanan aku!

Walaupun aku kesempitan untuk ke Kuala Krau sebagai ahli biasa dan hanya tinggal jawatan sebagai Setiausaha Penaja Cawangan PKR Simpang Jenderak, aku masih mampu juga menjengok rakan-rakan yang pasti ligak berjuang saperti hebat bercakap dalam mesyuarat!

Ianya hanya mampu aku bertemu mereka (mungkin) sebulan sekali kalau tidak pun 2 atau 3 bulan sekali! Aku akan habiskan masa aku sehari di Simpang Jenderak sahaja untuk aku berjaya menubuh dan memperbanyakan ahli cawangan aku di sana dengan pertolongan beberapa orang kawan-kawan secawangan.

Setakat ini Srisivasan seorang aktivis PKR yang aktif di cawangan aku tu menghubunbgi aku mengatakan sudah tambah lagi 4 orang mengisi borang PKR. Dulu ada 27 orang + 4 = 31 ahli! Okey tu sudah boleh tubuh cawangan.

Dengar kabarnya pulak ahli-ahli PKR di Ladang Sungai Tekal pimpinan Sdr Bala juga nak joint dengan Simpang Jenderak kerana mereka juga tak cukup nak tubuh cawangan. Bila dah cukup nanti mereka boleh berdikari!

Di Kampung Dato Shariff dari risikannya sudah ada 6 orang isi borang. Dulu masa aku rayau keliling tepi Sungai Pahang dari Simpang Kuala Tekal ada juga orang tanya tentang PKR ini. Ada harapan tu! Ertinya rakyat dah nak ke PKR sekarang! Selain dari PAS dan DAP!

Di kawasan perkampungan sekeliling Simpang Jenderak ini tidak banyak orang Cina. Yang ramainya Melayu dan India! Inilah masalah aku pulak.

Isteri aku kata kalau nak menarik perhatian dan sokongan orang India dan mereka faham apa yang aku cakapkan, aku disuruh belajar Bahasa India. Bahasa Melayu aku dah tahu dari nenek moyang aku dulu.

Ya tak iya juga. Padanlah Orang Asal Jahut sekarang ini banyak masuk PKR bila Haji Suhaimi selaku Ketua Bahagian PKR Kuala Krau sudah mulah fasih cakap Orang Asal Suku Jahut. Suku Orang Asal yang mendiami kawasan Kuala Krau. Contoh yangn harus dituruti!

Kerana itu aku cakap dengan isteri aku, sebulan sekali aku akan ke Kuala Krau, bawa buku kecil., disamping kerja cawangan PKR Simpang Jenderak, aku akan belajar Bahasa Tamil dari Serivasan dan Bala. Pagi aku datang buat kerja parti tengah malam boleh baliklah. Aku akan rakamkan perbualan aku dengan guru-guru bahasa Tamil aku itu nanti. Dalam kereta pulang ke rumah aku boleh dengar!

Cawangan Simpang Jenederak tu banyak ahlinya Kaum India!

Bila aku sampai pagi, balik tengah malam menjelang subuh! Banyak yang aku boleh lakukan untuk kemajuan cawangan dan diri aku belajar Bahasa Tamil, itupun kalau rakan-rakan tolong!

Ertinya sebulan sekali aku ke kawasan Simpang Jenderak! Sebulan sehari semalam aku di Simpang Jenderak! Lepas jugalah emosi perjuangan aku dari terpengap di rumah hanya melihat blog sahaja. Tentulah isteri aku mampu nak hulur duit minyak kereta sebulan sekali!

Jika ada rakan-rakan nak jumpa berbual seketika sambil kita jalan-jalan jumpa masyarakat Kawasan Simpang Jenderak silakanlah. Tapi anda dingatkan jangan bercakap yang tak tentum pasal dan membuang masa aku. Namun aku percaya kita susah nak bertemu kerana semua mungkin terus sibuk kerana kita akan tawan DUN Jenderak di PRU 13.

Masa Pilihanraya nanti bolehlah aku bersama-sama jaga Unit Peti Undi Kampung Jenderak atau Kampung Dato Shariff!

InsyaAllah aku mula menyusun gerak kerja cawangan PKR Simpang Jenderak dan melembutkan lidah untuk belajar Bahasa Tamil setelah aku melepaskan semua jawatan dalam Bahagian Kuala Krau ketika sumber kewangan meleset sekarang ini!


SELADANG: Mula cari ubi gadung!

2 comments:

abdrahim kassim said...

Tok peran,

Zambry dalam bagasa tamil apa maknanya.

Zambry tu mamak ke tamil. Apa beza mamak dengan tamil. Dan apa beza Zambry dengan mamak?

Baginda Reformasi said...

ZAMBRY - MAMAK... poie le PULAU PANGKOQ tu klu tak caye... g jumpe family die... depa kate DS nizar keturunan CINA sbb mak cine ke ape ntah... tapi klu baginda ade 2 pilihan nak pilih CINE ke INDIA, baginda pilih CINA.. huhuu

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/kes-derhaka-baru.html

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/baginda-pun-tak-kisah-pemilihan-umno-di.html

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/post-mortem-ke-2-kugan-ini-betul-betul.html