Thursday, March 5, 2009

SERONOK & KECEWA

SERONOK menjalankan tugas terakhir selaku Ketua Penerangan PKR Bahagian Kuala Krau. Dengan dibekalkan oleh isteri RM 45.00. Isi minyak RM 30.00 di Batu 3 Mentakab dan sampai di Pejabat PKR Kuala Krau jam 10.00 pagi. Ditunggu oleh Tengku Aziz dan Zakaria dimana mereka berusia lengkungan 18 tahun untuk membantu kerja mengedarkan surat jemputan Majlis Perasmian Cawangan PKR Kampong Berdot/Rekoh pada 6hb Mac 2009, 4.00 petang dirasmikan oleh Cikgu Bard selaku ahli MPT Parti Keadilan Rakyat.

Beli air maneral 3 botol, nasi lemak 3 bungkus dan sebungkus rokok murah untuk Tengku Aziz dan Zakaria, aku sendiri sudah berhenti merokok, berbaki Rm 2.70 dalam poket.

Kami bergerak membawa alatan untuk berucap serta khemah dan beberapa helai bendera jam 10.37 pagi. Sampai di simpang Felda Jenderak Utara, aku dapat panggilan telefon. Ingatkan dari Ketua Task Force, sebenarnya dari Sdr Md Nor Bakar selaku Ketua Cawangan PKR Felda Jenderak Utara meminta aku singgah di kedai Felda Jenderak Utara untuk dia pergi sama membuat kerja yang diarahkan oleh parti.

Lama juga aku tak sampai ke Rekoh dan Berdot, perkampungan Orang Asal Suku Jahut itu selalu aku ulangi masa Pilihanraya dulu! Terasa macam perangai Umno/Bn pulak aku dengan masyarakat. Jalannya masih aku ingat lagi. Pengingatan aku masih kuat walaupun usia sudah menjangkau 60 tahun.

Di kedua kampung ini kami buat kerja mengedarkan surat jemputan dan memasang kemah serta mengemas dan menghias tempat perasmian di rumah Derus Puteh mendapat perhatian dan sambutan dari penduduk setempat.

Rata-rata mereka mengenali aku! Mereka kata aku adik Haji Suhaimi Said Ketua PKR Bahagian Kuala Krau yang berulang alik ke kampung mereka itu. Ada juga yang panggil aku haji! Kerana aku suka pakai songkok putih!

Tengku Aziz dengan Zakaria kelihatan begitu seronok dengan kerja yang kami lakukan walaupun dia kata ini pertama kali buat kerja merayau dari rumah ke rumah, selalunya hanya tampal poster pada pokok dan tiang letrik sahaja. Md Nor Bakar pulak banyak kenalannya di Berdot dan Rekoh itu. Mesra nampaknya dia berbual dengan masyarakat di kedua kampung itu.

Md Nor juga laju kerjanya dari rumah ki rumah, tak tahu bimbang, tak tahu segan! Aku memandu kereta, berhenti dan turun sama membantu terutamanya menampal poster selain menghulur pada mereka yang lalu di jalan dalam kampung-kampung tersebut. Terbagi juga aku pada orang dari kampung luar yang nak ke ladangnya.

Jam 1.20 tengahari kami meninggalkan Rekoh/Berdot. Singgah seketika di Felda Jenderak Selatan menampal poster untuk ceramah PR di Gong Halt pada sebelah malam hari yang sama dengan majlis di Berdot/Rekoh.

Md Nor Bakar turun di Felda Jenderak Utara. Kami bertiga meneruskan perjalanan ke Pejabat PKR Kuala Krau. Dalam perjalanan itu Tengku Aziz tanya, bila nak makan? Aku jawap, bila-bila boleh tapi nasi lemak saja.

Aku tidak nampak muka kecewa anak muda berdua ini. Selamba saja mereka sambil hisap rokok. Mereka sudah tidak bersekolah!

Aku mencari tempat teduh untuk berhenti tetapi kiri kanan jalan semuanya tidak ada tempat teduh, lantas sampai ke pejabat di Kuala Krau. Pantas kedua anak muda ini membawa bungkusan nasi lemak sebaik pintu pejabat aku buka.

Kami bertiga makan seorang sebungkus nasi lemak. Aku kata pada mereka, inilah saja makan yang aku daya beli. Airnya air maneral! Mereka kata, alhamdulillah.

Sebenarnya kalau nak makan sedap boleh. Aku boleh berhutang pada kedai berhampiran dengan pejabat PKR tu. Tapi aku nak uji sikit ketahanan dua anak muda ini. Aku juga dulu sampai sehari semalam tak makan pun ada buat kerja parti. Masa tu masih muda lagi walaupun sudah berumah tangga. Masa di Lubok Merbau dulu pernah makan nasi bersama ikan kering keras sepinggang seekor saja dengan lada berpatah bersama Haji Suhaimi Said. 15 hari lamanya!

Selesai makan aku sembahyang zohor. Kedua anak muda ini pulang bersembahyang di rumah mereka kerana nak mandi dulu.

Jam 3.05 petang kami bergerak ke Gong Halt dan Paya Sok untuk mengedarkan poster ceramah dari rumah ke rumah. Kedua anak muda ini nampaknya mulai letih. Aku cuba juga paksa sedikit mereka tetapi jelas mereka sudah tidak larat. Oleh itu aku mengajak mereka naik kereta, bila sampai di depan rumah orang atau orang berkumpul di kedai berhenti dan kami bertiga sama-sama berpecah mengedar poster.

Nak ketawa juga aku bila aku tiba pada sebuah rumah. Beri salam tidak dijawab oleh seorang wanita dalam usia lengkunbgan 70 tahun. Bertudung lingkup warna hitam. Bila aku hulurkan poster yang ada lambang parti PAS, DAP dan PKR dia lantas mengatakan, makcik tak nak! Makcik tak nak! Berkali-kali. Aku pun pergi sambil dua anak muda tersenyum memerhati dari tepi jalan gelagat perempuan tua itu.

Tengku Aziz cuba menampal poster pada pokok getah tua yang tidak bertoreh dalam semak tepi jalan hampir halaman rumah perempuan itu. Lantas perempuan tua otu meneriak, jangan tampal pada pokok tu! Berkali-kali! Kami membalas dengan senyuman dan beberapa orang kampung memanggil kami meminta poster depan perempuan tua itu.

Itu di Kampung Paya Sok. Sementara di Kampung Gong Halt simpang ke Kampung Seratus pula ada gerai orang berkumpul. Zakaria pergi menghulurkan poster ceramah pada mereka yang ada di situ. Semuanya menyambut kecuali seorang lelaki tua yang memakai baju T shirt putih lusuh berlambang dacing dengan ketayap buruk menolak berkali-kali!

Setelah menyiapkan tempat ceramah dan memasang poster di rumah Pak Daud, kami bergerak nak pulang ke Pekan Kuala Krau sambil menampal poster di tepi jalan. Ketika singgah di kedai minum sebelah rumah Pak Daud. Lelaki Tua yang menolak poster huluran Zakaria tadi sampai dengan motosikal lamanya.

Dia memerhati akan kereta aku. Dia pandang tepat pada aku yang sedang menampal poster pada pokok kelapa dekat kedai itu. Sebentar dia meneriak; Ohhhh mu tadi! Dalam telo Kelantan.

Aku terkejut, aku sangka dia marah! Kemudian dia mempelawa aku minum tea dengan isyarat tangan. Aku menolak kerana aku mahu segera pulang ke Pekan Kuala Krau.

Kedua-dua anak muda kelihatan dalam keletihan tapi masih merokok dan makan gula-guia yang aku bekal dalam kereta. Aku cuba bergurau kata-kata, mereka nampaknya tak berapa nak membalas. Aku tahu mereka letih. Mereka belum biasa dengan kerja yang begitu.

"Seronok ya!" Kata Tengku Aziz.

"Pasal?" Aku jawap.

"Seronok ikut Pakngah kerja," jawapnya.

"Seronok apa? Makan pun nasi lemak bungkus aja," jawap aku menguji pendirian anak muda ini.

"Seronok kerana kita tahu banyak mana operang suka dengan kita kalau buat kerja macam, tadi," balas Tengku Aziz.

Zakaria hanya tersenyum keletihan.

Sebenarnya kerja begitu memang selalu aku buat kerana inilah kerja yang diajar oleh guru politikku Haji Suhaimi Said. Kerja ini banyak memberikan pengaruh parti pada masyarakat setempat. Malahan kita juga dikenali dari hari ke hari!

Tapi kerja ini berat. Berat badan dan kaki melangkah, berat perasaan menghadapi ujian berbagai kerenah masyarakat.

Kami berpisah di Pekan Kuala Karu. Kedua anak muda yang keletihan itu melembaikan tangan pada aku dengan pesanan kalau ada peluang mahu ikut lagi! Aku keseorangan dalam perjalanan pulang meninggalkan Pekan Kuala Krau. Hajat pertama nak cari Srinivasan untuk nak tahu apa ucapan Selamat Malam dalam bahasa Tamil.

Aku terlupa setelah diajarnya masa aku singgah di kedai kopi Simpang Jenderak pagi tadi. Yang aku ingat Selamat Pagi dan Selamat Tengahari dalam Bahasa Tamil. Malai Mendekem dan Kalai Mendekam! Ya tak iya aku kena pastikan lagi!

Oleh kerana tak jumpa Sri aku terus masuk simpang ke Kampung Jenderak ikut jalan Kampung tepi Sungai Pahang keluar ke Simpang Kuala Tekal.

Aku singgah sembahyang Asyar di Masjid Kampung Benom. Ada beberapa orang yang bersembang di halaman masjid itu. Aklu sempat berbual setelah mereka menyangka aku datang dari Kuala Lumpur kerana plat kereta aku berhurufkan Wilayah Persekutuan. Mereka lihat lambang PKR dan PAS pada kereta aku.

Salah seorang bertanya tentang hal Perak! Aku terangkan sikit. Tapi lepas itu dia bercakap hampir 15 minit tentang hal Perak yang dirampas oleh Umno/Bn dan Pakatan Rakyat.

Dia kata; Bn takut adakan pilihanraya kerana mereka takut kalah!

Jam 6.20 petang aku meninggalkan Kuala Krau pulang ke rumah. Hari ini cepat kerana anak aku yang berkerja di Kuala Lumpur ada balik. Mana tahu kalau-kalau aku dapat kecek sikit duit minyak untuk pergi dengar ceramah Cikgu Bard besok.

Dalam keadaan memandu yang ingin cepat untuk dapat bermaghrib di rumah kerana badan pun dah panas miang tak mandi satu hari tiba-tiba kereta aku semakin perlahan bergerak dan aku pantas ke tepi. Injin pun mati.

Alamak! Aku ngelabah juga! Sebab aku jahil dengan hal kereta! Aku berada lebih kurang 2 kilometer dari rumah aku. Azan Maghrib kedengaran dari masjid tidakl lama kemudian.

Seorang yang bermotosikal aku kenal berhenti! Aku beritahu kereta aku tiba-tiba slow injinnya dan mati!

Dia pun periksa injin dan cuba hidupkan injin. Kemudian dia tersenyum. "Awok ni pandai pakai kereta tapi tak pandai isi minyak!"

Aduhhh!!! Aku nak suruh dia beli minyak, aku hanya ada duit Rm 2.70 sahaja dalam poket. Aku nak telefon anak aku, credit aku dah habis, hanya tunggu panggilan saja. Kawan akuntu pulak nak cepat balik kerana dia ada hal keluarga. Aku suruh dia pulang kerana dapat tutup rahsia aku tak berduit kalau dia beritahu dia sanggup pergi beli minyak.

Akhirnya aku ambil kesimpulan jalan kaki ke rumah aku. Tak ada sorang pun yang aku kenal melintasi. Mungkin ada juga yang tak berapa perasaan akan aku kerana kesamaran senja. Aku berfikiran baik.

Sampai di rumah peluh aku menyimbah membasah baju. Isteri dan anak aku tertanya-tanya kenapa aku tak ada kereta pulang. Lepas sembahyang Maghrib aku terang pada mereka.

Berderailah ketawa mereka. Anak perempuan aku bergurau, "kalau jadi Wakil Rakyat, minyak kereta habis, malulah!"

Isteri aku kata, "jangan cerita pada orang kampung! Nanti abah teruk kena sindir di kedai kopi!"

Aku begitu seronok hari ini dengan macam-macam hal yang terpaksa aku hadapi! Aku akan tanya Srinivasan; minyak kereta habis, apa dalam bahasa Tamil?

Aku menyuruh anak dan menantu aku pergi mengisi minyak dan mengambil kereta yang aku tinggalkan itu, aku pun mandi! Bila lega sedikit badan, aku menjamah kuih dan minuman, air tawar saja.

Aku seronok mengepalai kerja tersebut kerana program tersebut dirancang ketrka aku memegang jawatan Ketua Penerangan PKR Bahagian Kuala Krau. Lepas ini sebagai ahli biasa, aku hanya akan mengikut saja apa yang diarahklan oleh pemimpin-pemimpin PKR Bahagian Kuala Krau.

Ada masanya menjadi pengikut lagi seronok dari menjadi pemimpin, kerana pemimpin itu amanah! Jika amanah tidak boleh ditunaikan, maka kepimpinan itu hilang secara tidak langsung. Amanah itu tidak dapat aku laksanakan kerana ekonomi negara meleset dan aku sebagai rakyat Malaysia terkena kemelesetannya!

Aku membuka PC. Aku buka blog. Blog yang pertama aku buka seperti lazimnya ialah blog Semangat Lubok Kawah untuk aku mendapat maklumat dan arahan kerja dari Ketua Bahagian PKR Kuala Krau. Aku buka blog ini, pagi sekali, tengahari sekali, petang sekali, sebelum tidur sekali. Itupun kalau aku ada di rumah.

Keseronokan dengan kerja siang tadi tiba-tiba hancur berderai bilamana dalam blog tersebut dinyatakan Ceramah di Gong Halt batal kerana Polis tak luluskan permit!

Kecewa sungguh aku dengan tindakan pihak berkuasa itu. Hati aku yang kecewa ini terus mengatakan bahawa sudah tentu arahan dari pimpinan Umno/Bn yang sedang nyawa-nyawa ikan!

Semasa kami melaksanakan kerja dengan seronoknya langsung tak terlintas di fkiran kami akan kekecewaan datang di akhirnya.

Apakah demokrasi di Malaysia sudah mati? Apakah Malaysia akan menjadi Negara Polis? Namun aku rasa sikap ytang ditunjukkan oleh pemimpin Umno/Bn ini bukan saja mengecewakan aku tetapi juga mengecewakan 90% rakyat Malaysia termasuk orang-orang Umno/Bn yang telah muak dengan maklumat berat sebelah disiarkan oleh tv dan dicetak oleh akhbar arus perdana!

Esok mungkin aku hanya memendam rasa dengan rasa seronok bercampur kecewa menatap blog demi blog kerana anak aku dah kata, belum dapat gaji lagi!


SELADANG: Memikul beban lebih seronok dari memberi beban!






1 comment:

sheikh teluk intan said...

Salam Seladang,

Teman seladang, memang perlu dilatih budak-budak tu tahan lasak.

Mike ada tulis bahawa mike dengan Haji Suhaimi Said pernah ke Lubuk Merbau. Dan teman ingat , disitu berlaku terjadi berdarah. Dan Haji Suhaimi ada menulis buku tentangnya.

Tak apelah, itu cerita lama masa kita muda dulu. Dan teman tahu, mike boleh berceramah, bagus punya.

Sahabat, teruskan perjuangan. Pahang dan seluruh negara perlu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada PRU ke 13 nanti.Kita kuburkan UMNO/BN.