Saturday, March 28, 2009

LAWAK BODOH MANTAN PRESIDEN

BILA mantan Presiden umno dan Perdana Menteri yang kini sudah tidak menjadi ahli umno menyatakan tidak hadir dia dalam pembukaan perhimpunan agung umno kerana pemuda umno ternyata tidak menolak rasuah.

Sejak bila pulak Dr M ini menjadi juara anti rasuah? Adakah bila anak lelakinya tewas di tangan Khairy Jamaluddin menantu Pak Lah merebut ketua pemuda umno lalu dia berlawak dermikian? Atau hanya nak saja-saja melawak untuk dapat perhatian?

Di masa 22 tahun pemerintahan Dr. M, rasuah dan penyelewengan kuasa berputik dan berbunga lalu kini menjadi benih yang amat subur di lembah umno!

Banyak kes-kes rasuah yang dikesan tetapi diam begitu saja malahan diselesai dengan mudah di mahkamah antaranya kes Perwaja, kes BMF, kes Rafidah Aziz, dan kes video Lingam yang melibatkan kewibawaan hakim-hakim mahkamah dan pemimpin negara.

Semua kes-kes rasuah dan penyalahgunaan kuasa berkedudukan tinggi ini di zaman Dr. M yang kini amat jijik dengan rasuah sehingga menyekat dirinya datang atas undang bersama di perhimpunan agung umno.

Atau adakah Dr. M terasa bahawa dia sudah tersasul mengutuk selama ini akan KJ yang dimanjakan oleh Pak Lah? Kini KJ menjadi salah seorang naib presiden umno dan mungkin dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri dalam kabinet Najib.

Yang menjadi lawak bodohnya bila menjelang penangguhan perhimpunan Dr. M muncul dengan segaknya!

Apakah masa itu KJ bersama para pemuda umno tidak berada dalam dewan perhimpunan yang Dr. M boleh mengizinkan kehadirannya? Mahathir lantas meluahkan hasratnya untuk masuk umno dengan syarat. Apakah syarat itu?

Adakah Dr. M mahu semua ahli pemuda yang duduk dalam MT termasuk KJ tidak ada dalam umno? Sebab Dr. M kata pemuda umno tidak menolak rasuah! Ia seolah-olah jijik untuk bersama pemuda umno.

Adakah kemunculannya setelah dia memikirkan kalau dia tidak hadir umno tidak akan pedulikan dia setelah anak lelakinya gagal untuk menukeh tangga jawatan umno dan agendanya untuk menjadi idola pemerintahan Najib gagal?

Adakah Dr M juga menerima amalan rasuah yang ada dalam umno itu?

Rakyat tersenyum dengan gelagat lawak bodoh Dr. M kali ini? Pemuda umno ada unsur-unsur rasuah seperti yang didakwa oleh Dr. M, apakah anak yang rintik itu bukan dari baka yang borek?

Pelokan, luahan kata-kata, redup kelopak mata bersama sebak di dada adalah kepura-puraan sahaja, kerana inilah yang berlaku setiap kali berakhirnya perhimpunan tetapi akan mengulang jejak sikap dan cara buruk untuk memenangi setiap jawatan yang dipertandingkan!

Cuma tahun ini Dr. M para perwakilan dan pemerhati dihidangkan dengan lawak bodoh Dr. M yang kita tidak tahu siapakah pengarahnya?


SELADANG: Melawak sinis!

3 comments:

Baginda Reformasi said...

mereka ni same je tok peran... ingat saya duit poket da abis tu yg masuk balik umno.. kalau die sayang sangat umno mantan PM patut bukak parti UMNOkuSYG... bertanding kat bkt selambau.. kan die orang kedah..

terdapat pilihan raya Umum MALAYSIA dan bijaknya YAB Nizar, antara rahmat dan hikmah penduduk bukit gantang
link nye:

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/pilihan-raya-malaysia-bijaknya-yab-ds.html

kayrolldin said...

dia takut rahsia terbongkar kot?

salam ziarah..

Aishah Jamal said...

eleh......mantan PM tu sebenarnya 'mengata dulang paku serpih'.

Dia tak ingat ke zaman dia dulu lagi lebih....