Friday, February 20, 2009

SIAPA DALANG MEMBENCI RAJA ?

Rata-rata rakyat Malaysia tidak akan lupa dua peristiwa besar yang melibatkan Raja Melayu di Malaysia ini. Pertama kes Pindaan Perlembagaan Malaysia oleh Kerajaan Umno/Bn pimpinan Dr. Mahathir Mohammad. Kedua kes penubuhan 'kerajaan haram Umno/Bn' di Perak oleh Najib Razak.

Disamping itu kes Perlantikan 'Raja Baru' di Kelantan satu masa dulu oleh kumpulan Anwar Musa. Kes Razali Jawi di Perak, Kes Rahim Bakar di Pahang. Kes Idris Jusuh di Terengganu. Kes Shahidan Kassim di Perlis.

Semua kes-kes ini seolah-olah mahu membawa rakyat membencii Raja yang wujud dalam Perlembagaan Malaysia. Berbagai usaha kelihatan dilahirkan. Samada secara langsung dan tidak langsung oleh pihak-pihak tertentu. Yang jelasnya oleh pemimpin Umno. Semua kes ini membabitkan pemimpin Umno.

Pindaan Perlembagaan mengikis kuasa Raja Melayu diterajui oleh Dr. Mahathir. Penubuhan 'Kerajaan Haram Umno/Bn Perak' diterajui oleh Najib. Raja Baru di Kelantan diterajui oleh Anwar Musa. Kes Razali Jawi dengan Rahim Bakar juga melibatkan kehandalan pemimpin Umno/Bn. Begitu juga kes Idris Jusuh dan Shahidan Kassim memperlihatkan kekuasaan Umno yang semakin rakus!

Apakah Dr. Mahathir bagaikan tidak puashati dengan pindaan perlembagaan yang mengikis kuasa Raja-Raja Melayu yang dilakukan semasa pemerintahannya? Apakah peristiwa di Perak, Terengganu, Perlis merupakan kesinambungan agenda Pindaan Perlembagaan ?

Ketika krisis Pindaaan Perlembagaan berlaku antara pihak istana dengan Umno/Bn, rata-rata rakyat yang bernaung di bawah Umno sama ada pemimpin di semua peringkat dan ahli-ahli yang buta tuli menampakkan sokongan kepada Dr. Mahathir ketika itu, ianya sacara langsung mencambahkan benih kebencian kepada Raja oleh ahli-ahli Umno.

Dr. Mahathir bersara tetapi egenda membencii Raja bagaikan ada kesinambungannya. Sedikit demi sedikit baki rakyat Umno/Bn yang masih menyayangi dan mentaati Raja diasak dengan peristiwa Idris Jusuh di Terengganu, Shahidan Kassim di Perlis.

Maka rakyat semakin bertambah membenci Raja kalau tidak dizahir pun tetapi dalam hati.

Lantas itu dalam Kongres yang baru berlalu Parti Keadilan Rakyat, Presidennya Dato Sri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam ucapan dasarnya menyatakan bahawa PKR akan berusaha untuk memulihkan dan memperkukuhkan kekuasaan Raja-Raja Melayu yang kuasanya pernah dikikis oleh pemimpin Umno satu masa dulu.

Ucapan beliau itu mendapat sambutan dari rakyat. Rakyat memberikan reaksi yang baik dengan ucapan itu. Rakyat dari semua bangsa di Malaysia ini. Sivarasa selaku Naib Presiden PKR dalam ucapannya pada malam itu telah membentangkan dasar Perlembagaan PKR yang memperjuangkan dan mempertahankan Perlembagaan Malaysia termasuklah mempertahankan kekuasaan Raja-Raja Melayu.

Rakyat yang menyokong PKR dan Pakatan Rakyat rata-rata memberikan sokongan kepada pemulihan kekuasaan Raja-Raja Melayu sebagai tunggak negara. Ini mempengaruhi juga berapa banyak orang-orang Umno terutamanya di kampung-kampung yang masih mentaati Raja dari bibir hingga ke hati perut.

Apakah bimbang dengan sokongan tersebut akan menghapuskan kesinambungan agenda membenci Raja itu, maka Najib yang menjadi pemimpin Umno dan negara didikan Dr. Mahathir cuba memecahkannya dengan ikut pintu belakasng.

Kalau Dr. Mahathir membawa Umno secara berdepan dalam krisis dengan Raja, kini Najib pula menyambungnya untuk membawa rakyat yang menyopkong Pakatan Rakyat membenci Raja secara ikut belakang.

Dengan merampas Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak mempergunakan Raja, maka usaha Najib untuk meneruskan agenda membenci Raja yang dimulakan oleh Umno dulu, mengharapkan agar ianya menular kepada rakyat yang berada dalam Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun pimpinan Pakatan Rakyat cekap membaca usaha jahat pemimpin Umno/Bn ini. Kerana itu rakyat disarankan supaya memahami sebenarnya keadaan yang berlaku di Perak. Kerana itu PR meminta supaya DUN Perak dibubarkan oleh Baginda Sultan dan kembalikan semula mandat itu kepada rakyat.

Najib dan pemimpinUmno yang lain mahu terus bertahan dengan 'Kerajaan Haram' nya itu agar rakyat terus membenci Baginda Sultan dan seterusnya Raja-Raja Melayu yang lain.

Selain dari canaian politik yanmg rakus untuk merampas beberapa negeri dari Pakatan Rakyat, Umno juga dirasakan mempunyai satu niat yang tersembunyi terhadap kekuasaan Raja-Raja Melayu.

Oleh itu rakyat jangan terperangkap dengan kerja jahat pemimpin Umno ini. Rakyat harus memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat yang hari semakin hari diterima untuk mentadbiri secara bersih, telus negara ini walaupun diwujudkan beberapa peristiwa buruk oleh pemimpin Umno/Bn untuk memburukkkan Pakatan Rakyat.

Melahirkan beberapa peristwa buruk terhadap Pakatan Rakyat semata-mata bertujuan untuk para pemimpin Umno/Bn menutup lubang-lubang buruk laku penglibatan mereka seperti antara yang besar ialah rasuah, penyelewengan kuasa dengan mengarahkan kepala-kepala agensi kerajaan terutamnanya SPRM, Polis, Pejabat Peguam Negara, Mahkamah, SPR dan beberapa lagi mengikut arah telunjuk mereka.

Rakyat harus bertanya; Siapakah si dalang itu? Sampai bilakah usaha si dalang itu berhenti dari meneruskan agenda menghapuskan ketaatan rakyat kepada Raja? Jawapannya ialah dengan menenggelamkan bahtera 'buruk' Umno/Bn melalui Pakatan Rakyat barulah pertelagahan antara rakyat dengan Raja tidak berlaku!

SELADANG: Gajah pun dah tak tahan nak jadi Raja Hutan kerana takut dihempap balak haram!

1 comment:

abdrahim kassim said...

tokperan,
Raja-Raja pun satu juga. Yang percaya sangat kat UMNO tu pasal apa.

Bukan sekali dua UMNO derhaka kat Raja-Raja Melayu tapi masih bagi muka kat UMNO. Khatamkan sahaja UMNO ni.