Monday, March 9, 2009

BENTENG PEMISAH ANTARA RAKYAT DENGAN ISTANA

PERISTIWA berulang lagi berlakunya benteng sekatan antara rakyat dengan istana. Peristiswa terakhir benteng itu dibina semasa perarakan rakyat untuk mengadu hal ke istana berkaitan dengan Memansuhkan Pembelajaran dan Pengajaran Matematik & Sains Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada petang 7 Mac 2009 yang lalu.

Walaupun hajat untuk menyerahkan memorandum itu sampai juga ke pintu Istana Negara tetapi ianya penuh dengan cabaran dan perjuangan.

Dengan semburan air asid bersama bom asap pemedih mata dan paluan belantan dari pasukan FRU Polis DiRaja Malaysia, rakyat mara dengan kecekalan untuk menemui raja atau pun masuk ke istana atau pun sekurang-kurangnya mendakap pintu istana untuk mengadu hal.

Sebuah negara yang rakyatnya beraja yang ditetapkan oleh Perlembagaan Negara. Raja Berpelembagaan adalah hak rakyat seluruh negara, bila ada sesuatu yang tidak dapat diselesaikan, maka rakyat mahu mengadu kepada raja.

Malangnya rakyat yang datang mengadu menempuh azap derita, bukan sahaja dihinggapi belantan, sepak terajang, bersama semburan air asid yang menggatalkan badan, pedih mata dan boleh mendatangkan sesak nafas terhidu bom asap pemedih mata, malahan ada yang dikilas tangan dan digari, diangkut ke trak dan disumbat ke lokap untuk disoal siasat.

Apa yang nak disiasatkan lagi? Memang yang berarak itu ialah rakyat yang mahu mengadu sesuatu hal kepada rajanya. Adakah salah rakyat mengadakan perarakan aman untuk bertemu dengan seorang raja di istana?

Perarakan yang aman itu diganggu halang oleh polis dengan berbagai sekatan yang terpaksa mencekalkan hati untuk sampai ke pagar istana.

Apakah tujuan pihak polis menyekat perarakan rakyat yang aman ke istana?

1) Adakah perarakan menyerahkan memorandum itu dianggap perderhakaan kepada raja?

2) Adakah perintah raja supaya Polis Di Raja Malaysia menyekat rakyat jangan sampai ke istana?

3) Adakah memang Polis Di Raja Malaysia tidak mahu rakyat bertemu dengan raja atau rakyat mengunjungi istana?

4) Adakah pihak Polis Di Raja Malaysia mahu rakyat marah pada raja bila tidak dapat ke istana?

5) Adakah Polis Di Raja Malaysia mengikut telunjuk pemimpin Umno agar rakyat tidak dapat mengad pada raja di ijstana?

6) Adakah Polis Di Raja Malaysia bertanggapan bahawa hanya segelintar orang Umno sahaja di Malaysia ini yang berhak menemui raja atau masuk ke istana, yang lain tidak boleh?

Amat malang bila kumpulan Umno atau pro Umno, samada upahan ataupun bodekan untuk mendapatkan habuan berarak dan berkumpul di depan istana atau bangunan-bangunan kerajaan termasuklah Parlimen, pihak polis buat tak kisah saja.

Rakyat Malaysia yang hati terguris dengan corak pemerintah untuk mengadu kepada Raja, tiba-tiba Polis Di Raja Malaysia membena benteng bukan saja menghalang malah boleh mengancam diri rakyat yang berarak secara aman.

Apa saja alasan yang diberikan namun rakyat yang semakin matang menghadapi kerenah Kerajaan Umno/Bn ini tetap tidak dapat menerima tuduhan yang mengatakan perarakan rakyat adalah mengancam keselamatan negara.

Ianya telah terbukti dengan beberapa perarakan dan perhimpunan aman yang dilakukan oleh rakyat bersama parti-parti pembangkang, hanya bila pihak polis menghalang maka terjadilah bertempiaran bukannya pertempuran!

Jika rakyat terpisah dengan raja, siapakah yang kerap membena benteng untuk menggagalkan pertemuan murni antara rakyat dengan raja itu?

Siapakah yang menghalang pertemuan Jebat, Kasturi, Lekir dan Lekiu untuk mengadu hal kepada raja Melaka tentang hukuman bunuh yang dijatuhkan kepada Tuah? Pastilah ianya Orang-Orang Besar yang rapat dengan istana.

Apakah akan menjadi mainan kata-kata nanti bahawa Polis Di Raja Malaysia akan disebut oleh rakyat satu masa nanti sebagai Polis DiUmno? Jika ini berlaku maka tercemarlah imej polis yang dimomokan selama ini menjaga keselamatan negara!


SELADANG: Tabik tok, anak cucu tumpang lalu!

2 comments:

sheikh teluk intan said...

Salam sahabat,

Malaya ni dah hampir jadi Negara Polis. Polis , jelas menjadi alat UMNO. Memang patut dan wajar bila ada rakyat Malaya melebelkan pasukan polis diRaja Malasia sebagai Pasukan Polis UMNO Malayia.

Prof. Era Pasca said...

isnyaallah kalau PR memerintah POLIS dan SURUHANJAYA BEBAS yang lain akan menjadi bebas sebebas nye... POLIS dibayar gaji dr rakyat dan buat kerja lebih sebab dibayar elaun oleh UMNO...