Monday, April 5, 2010

PERPECAHAN JEMAAH MASJID - Umno punca utama!

TIDAK perlu dipertikaikan lagi berkaitan dengan perpecahaan jemaah masjid yang didalangi dan didatangi punca utamanya oleh pemimpin Umno semua perengkat.

Sikap untuk mempengaruhi masyarakat tempatan terutamanya di kampung-kampung luar bandar supaya pengaruh Umno tidak terjejas atau hancur, maka salah satu badan NGO kampung yang dipergunakan ialah Jawatankuasa Masjid selain Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung yang sememangnya menjadi 'barua' kepada Umno!

Realiti perpecahan ini berlaku berpunca dari amat jelas setelah pihak Jabatan Agama Islam melakukan perlantikan Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Setiausaha, Bendahari, kemudian lantikan 4 orang AJK oleh JKK Kampung tersebut, 8 AJK akan melantik 4 lagi AJK masjid tersebut.

Sifir mudahnya begini: Atas pengaruh Umno untuk menguasai kegiatan masjid maka pemimpin Umno akan mencadangkan nama-nama 'kuda tunggangan' mereka.

Lantikan yang dibuat oleh JKK Kampung pula juga dipengaruhi Umno kerana Perlantikan JKK itu sendiri adalah 'taman barua' Umno yang amat diperlukan.

Lantikan yang lebihnya itu pula juga secara tidak langsung melibatkan Umno kerana gabungan AJK dari lantikan Jabatan Agama Islam dengan JKK Kampung memberikan impak besar untuk Umno menonjolkan 'pengampu Umno' di dalam Ajk sesbuah masjid itu.

Oleh kerana kuku Umno terasa tajam (macam kuku beruang) mengongkong pentadbiran masjid dengan idea dan tindakan kerja dipengaruhi Umno, maka berlakulah perpecahan yang ketara dan tidak ketara bagi jemaah di sesebuah masjid.

Disebabkan pengaruh Umno, ada majid kampung yang melantik AJK atasan dan biasa dari orang yang tidak menetap di kampung tersebut. Begitu juga dengan lantikan JKK Kampung kerana seseorang itu menjadi pemimpin Umno di kampung tersebut walaupun menetap di luar kampung.

Mereka beranggapan kalau Umno boleh melantik pemimpin dari orang yang menetap luar kampung, kenapa JKK Kampung dan AJK masjid tidak boleh?

Jawapan itu jawapan bodoh yang dipengaruhi 'emosi politik' keumnoan. Untuk NGO kampung amatlah diperlukan mereka yang menjadi AJKnya berada dalam kampung tersebut tetapi atas kehendak jahat politik Umno menanam pengaruh dan mudah meminggirkan yang bukan Umno, maka perlakukan lantikan begini dianggap yang terbaik.

Kesimpulannya: Jika berlaku perpecahan kemasyarakat dalam jemaah sesebuah masjid, maka pemimpin Umnolah puncanya!

SELADANG:Yang Umno tak rebut lagi ialah AJK Persatuan Orang-Orang Mati!

No comments: