Tuesday, May 5, 2009

MENENTANG PPSMI - Perjuangan Terakhir Sasterawan Negara ?

RASA terharu bila mendapat tahu bahawa 5 Sasterawan Negara sepakat menolak PPSMI. Malahan lebih mengharukan lagi bila ada diantara mereka yang sanggup dilucutkan gelaran tertinggi dunia sastera tanahair itu.

Jika jawatan itu lucut bukan saja mereka tidak digelar SN (Sasterawan Negara) tetapi segala kemudahan penghasilan karya dan kesihatan juga akan terlucut di hari-hari tua mereka.

Ini satu pengurbanan besar yang tidak akan mampu dilaksanakan oleh sebarangan manusia yang menanti hari-hari tua dengan segala kebahagiaan dan kemudahan kecuali bagi mereka yang berfikiran jitu sebagai seorang pejuang!

Kerajaan Malaysia terutamanya Menteri Pelajaran bukan sahaja mesti rasa tercabar malahan mesti mertasa malu dengan mempertahankan PPSMI itu. Hayati hujjah para SN!

Namun yang menjadi tanda tanya ke mana pula pemimpin badan-badan NGO yang bercakap tentang mempertahankan Melayu ? Dah masuk dalam telur atau telur dah masuk ? Biua lagi GAPENA nak membuat saman terhadap kerajaaan Malaysia ?

SN bukan sahaja melontarkan idea dengan karyanya tetapi mampu berdiri dan tegas sebagai manusia yang sayangkan bahasanya supaya tidak hilang dari bangsa dan negaranya!


SELADANG: Terus menebong PPSMI !

1 comment:

Baginda Reformasi said...

kerejaan lebih membela babi negara dari membela sasterawan negara... tergamak mereka melucutkan SN... ada juga IMAM yg dipecat... mengapa mereka tak pecat perasuah?