Monday, April 20, 2009

DERHAKA !!! Sembahnya tidak tapi perbuatannya iya!

TERCANANGLAH kini kisah kemelut Negeri Penyu Menangis bahawa Umno sedang menghadapi kemelut untuk menjatuh dan mempertahankan Menteri Besarnya yang telah dilantik selepas PRU ke 12 tak sampai setahun setengah berlalu.

Pada awalnya Umno/Bn masa itu pimpinan Pak Lah mengekalkan MBnya yang lama. Entah kenapa ribut dari istana melanda bila tiba-tiba kehendak itu ditolak dan diganti dengan ADUN dari Kijal sebagai MB.

Ohhh!!! Sejak itu kumpulan MB lama jeling menjeling saja dengan kumpulan MB baru! Masa Pemilihan Umno banyak orang MB lama jatuh tersembam! Aiiii tentulah marah kembali membuak!!! Bagaikan membuaknya minyak muntah di lautan negeri tersebut.

Sidang DUN terbaru dilapurkan 10 ADUN dari BN yang pro MB lama tidak menghadirkan diri kemudian esoknya datang atas pintaan Presiden Najib Rosmah. Mereka dari Kelab Penyokong Kerajaan BN.

Sebelum itu terjadi sedikit debat terbuka di media, dimana MB baru kata sesiapa dari BN yang membuat dan menyokong undi tak percaya pada MB akan dipecat. Lantas dibalas oleh pihak satu lagi dengan mengatakan tiada siapa nak buat undi tak percaya! MB lama pula menyuarakan isi hati dengan kata-kata MB baru jangan takut dengan bayang-bayang!! Bayang-bayang siapa?

Bila bunga sudah mengembang, putik mula membesar menjadi buah sepak terajang antara dua pihak yang jelasnya untuk menikmati kemewahan yang ada di Negeri Penyu Menangis itu!

Rata-rata kumpulan MB lama merasakan bahawa MB baru bersandar kepada istana dan kumpulan MB lama bersandar kepada pimpinan Umno.

Kalau Pak Lah tercabar kepimpinannya adakah Najib ke depan kini untuk menyatakan bahawa soal politik adalah di tangan orang politik, bukan hak istana ?

Kerana itu kumpulan MB lama begitu berani seolah-olah mendapat restu dari pimpinan Umno yang dipimpin oleh Najib Rosmah. Sementara kumpulan MB baru yakin akan terus berkuasa kerana direstui oleh istana.

Kumpulan MB lama dikatakan mulai bertambah besar mengurangkan kumpulan MB baru. Kini sudah 18 ADUN dari 24 ADUN Bn bersama kumpulan MB lama. Apa lagi yang tinggal pada MB baru? Dengar khabarnya ada Exco yang ikut dalam geng 18 ini!

MB baru celupar juga mulutnya bila mendedahkan tentang duit royalti minyak untuk negeri itu digunakan oleh pihak pusat bagi negeri lain. Agaknya untuk Pilihanraya Umum dan Kecil menampung projek 'mee segera'!

Keceluparan ini mungkin menyakitkan hati Najib Rosmah! Menyakitkan hati Mahathir dan pimpinan Umno yang lain. Malahan hati mereka pernah disakitkan bila unjuran Umno untuk mengekalkan MB lama ditolak oleh istana.

Apakah perbuatan kumpulan MB lama ini ada manik tersembunyi untuk kembali menunjukkan siapa kuasa besar antara istana dengan pemimpin Umno?

Jika lantikan Ahmad Said sebagai MB oleh kehendak istana berani ditentang oleh 18 ADUN Bn, tidakkah ini satu perbuatan derhaka kepada istana? Walaupun tidak ada 'sembah derhaka' yang dilafadkan! Perderhakaan bukan pada pertuturan sahaja malahan derhaka melalui perbuatan amat kasar, jahat dan merbahaya kesannya!

Jika pimpinan Umno menerima kehendak kumpulan MB lama lantas menyingkirkan MB baru, maka sekali lagi Umno menderhaka kepada kedaulatan Raja-Raja Melayu setelah ianya dilakukan oleh Umno ketika Pindaan Perlembagaan 1993 dulu zaman Mahathir berkuku!

Dapatkah Najib Rosmah dan Mahathir mententeramkan keadaan 'derhaka' di Terengganu ini? Atau merekakah tempat sandaran untuk si-si "penderhaka' ini? Adakah Najib Rosmah + Mahathir mahu menghidupkan krisis antara istana dengan ahli politik di Terengganu agar rakyat bangun membenci Raja?

Satu persoalan yang bermula dari Pindaan Perlembagaan mengikis kekebalan Raja Melayu, menjangkau ke Pertabalan Raja oleh pimpinan Umno di Kelantan, seterusnya ke Perak dengan perampasan kuasa oleh BN dari PR dan kini buah derhaka itu dicambahkan di Terenggannu pula.

Adakah kumpulan MB lama Terengganu berfikir bahawa kemampuan Najib Rosmah berjaya merampas Kerajaan PR Perak setelah menyusun sembah di istana kini boleh dilakukan di Terengganu!

Cuma bezanya di Perak Najib merampas dari PR dan beri pada BN tetapi di Terengganu Najib Rosmah rampas dari Admad Said (Umno) dan serah pada salah seorang dari Geng 18 (Umno) kalaupun tidak pada Idris Jusuh (Umno). Ertinya Najib Rosmah lebih berkuasa? Orang politik lebih berkuasa dari istana?

Apa pun persoalannya, jawapan yang ditunggu bila Najib Rosmah masuk dan keluar dari istana Terengganu nanti. Namun sikap 'derhaka' sudah ditunjukkan oleh sekumpulan besar ADUN Umno Terengganu bila mempertikaikan Menteri Besar yang direstui oleh istana!


SELADANG: Jerung terus kenyang, penyu terus menangis!



No comments: