Sunday, April 19, 2009

PUJUK SUDAH TIADA ERTINYA - Orang Melayu & Rakyat Mahukan Demokrasi Telus Melalui Suara Rakyat Suara Keramat

ORANG Melayu khasnya dan umumnya rakyat negara ini sudah tidak lagi dimakan pujuk oleh pihak tertentu yang mempunyai kepentingan diri, keluarga serta kroninya di perengkat mana sekali pun.

Huraikanlah segala pujuk, memang tak laku! Orang Melayu yang terkenal mudah dirayu pujuk, cepat lembut hati memaafkan, kini semuanya telah berubah! Malahan mereka kini bagaikan tidak gentar pula dengan ugutan dan paksaan!

Orang Melayu bersama rakyat negara ini mulai menetapkan pendirian sdebenar sebagai insan takyat kepada sebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

Oleh itu pihak mana sekali pun yang cuba mencabul dan membunuh demokrasi akan kecundang oleh tindakan rakyat yang mahukan kewujudan demokrasi yang tersurat dan tersirat dalam Perlembagaan Malaysia.

Pihak yang rakus kuasa dengan mengenepikan hak dan mandat rakyat tidak akan mendapat ruang di hati rakyat masa akan datang!

Menjelang lebih 51 tahun negara merdeka. Rakyat diperagakan dengan demokrasi membentuk kerajaan dari suara rakyat. Menjadi kebanggaan kepada rakyat memilih sebuah kerajaan untuk mentadbiri mereka secara sah berpandukan kehendak perlembagaan!

Namun atas kerakusan kuasa untuk terus berkuasa, untuk terus kaya raya atas ketaatan Orang Melayu dan rakyat, lama kelamaan demokrasi semakin dicabar dan dicabul!

Akhirnya kesedaran Orang Melayu bersama rakyat umumnya bertindak dengan mengenepikan pujuk rayu, mengenepikan kehebatan hikayat-hikayat yang direka tulis untuk menjaga kepentingan bangsawan masa dahulu.

Orang Melayu dan rakyat Malaysia hari ini rata-rata sedang menuju suatu arus realiti! Mereka tidak mahu dibuai mimpi indah dalam buaian subsidi dan janji serta ketaatan yang dipaksa oleh mereka yang berkuasa! Mereka mahu keluar dari kepompong ketakutan dan ketaatan politik yang membuta tuli!

Kewujudan slogan 'suara rakyat suara keramat' mampu memberikan nadi baru untuk memulihkan demokrasi, mengembalikan keluhuran perlembagaan negara serta mententeram murnikan jiwa kemaknusiaan rakyat negara ini.

Inilah yang dinantikan oleh Orang Melayu kini dan rakyat umumnya, bukannya politik pecah belah perintah yang diamalkan oleh penjajah dahulu dan kesinambungannya diteruskan oleh pihak yang rakus untuk terus berkuasa dengan mengenepikan hak dan mandat rakyat dalam negara demokrasi!

Rakyat sudah mula menolak propaganda yang disebarkan oleh pihak-pihak media massa cetak atau eletronik berhaluan pro kerajaan termasuk juga media internet yang dikesan mendapat upahan lumyan bagi mengampu dan menjaga kepentingan si rakus kuasa!

Orang Melayu dan rakyat Malaysia kini jangan dianggap amat mudah diperdaya dengan pujuk rayu - kata-kata manis - ugutan secara kasar atau sinis - malahan mereka amat berhati-hati dengan fitnah yang dilemparkan ke satu-satu pihak demi mempertahankan kuasa satu pihak lain.

Ahli politik yang rakus mempertahankan kuasa sudah tidak laku lagi walaupun menggunakan satu pihak lain agar Orang Melayu dan rakyat Malaysia kembali ke pangkuan membodek, akur dipaksa atas nama ketaatan pada pemerintah!

Orang Melayu dan rakyat sedang berusaha bertindak memulihkan keluhuran demokrasi agar menikmati keadilan - kesejahteraan dan keamanan di bumi merdeka ini. Usaha ini mereka lakukan melalui peti undi pilihanraya yang menjadi landas perjuangan 'suara rakyat suara keramat' menuntut demokrasi tulin berpaksikan perlembagaan negara benar-benar luhur dan telus dilaksanakan!

SELADANG: Merenung jauh masa depan anak cucu golongan marhaen!

No comments: