Friday, April 24, 2009

KERAJAAN EMAS HITAM - Telagah Sesama Umno Tak Mudah Berakhir!

PERBALAHAN sesama sendiri Umno Terengganu antara kumpulan Datuk Sri Idris Jusuh dengan Datuk Seri Ahmad Said berlarutan sejak dari berakhirnya PRU 12 (Mac 2008) lalu.

Terkini Setiausaha Perhubungan Umno Terengganu meminta kedua pihak (Deris dan Ahmad - Besut dan Kemaman) berdamai dengan alasan SMS mengugut ADUN pro Deris Jusuh tidak datang dari Pejabat MB Terengganu. Penghantarnya telah dapat ditangkap.

Dari jendela politiknya, apa yang mereka nak damaikan ? Perbalahan ini bukan muncul dari SMS - itu hanya larutan perbalahan dari perlantikan Menteri Besar selepas PRU 12.

Oleh itu jika nak didamaikan, maka persoalan utama iaitu perlantikan Menteri Besar didahulukan perdamaiannya. Deris diajukann oleh pimpinan Umno. Ahmad dilantik oleh pihak istana. Mana lebih berhak? Ini yang mesti dihurai dan didamaikan segera.

Kudis dari luka yang tak sembuh kerana dibendung oleh kencing manis!! Minum dulu air teh misai kucing ubat kencing manis! Sembuh kencing manis baru ubat kudis!

Rumit memangnya rumit untuk mendamaikan ahli politik bertelagah! Mereka ada dalil dan ada dalih! Mereka ada sergah mereka juga ada hujjah!

Tolak ajuan Umno ertinya menolak kehendak parti yang berhempas pulas menggunakan tenaga, tektik startegi dan wang serta agensi kerajaan (sepatutnya tidak boleh digunakan) untuk memenangi pilihanraya atas kehendak demokrasi!

Nak tolak lantikan istana? Tolong pemimpin dan pencacai Umno beritahu perkataan apa yang pemimpin Umno nak gunakan untuk menyatakan penolakan kehendak istana itu?

Adakah seperti kain rentang dahulunya, "Kami nok Deris Jusuh Ngatang" ? atau "kami nak membuat sembah derhaka" ? atau "kami tak mahu ikut kehendak istana" ?

Umno dari pertuturan umumnya amat beriya mempertahankan hak mutlak pihak istana walaupun pernah mengikis kekebalan Raja-Raja Melayu di zaman Mahathir Mohammad. Masih belum dipulihkan lagi.

Terengganu yang terkenal dengan emas hitamnya (minyak) bukan saja menjadi idaman puak Deris dengan puak Ahmad tetapi banyak lagi puak berada di luar Terengganu yang mengidamkan penggunaan hasil emas hitam itu.

Jika sesama pemimpin Umno sudah tidak dapat dipersefahamkan, bagaimana pula nak menggabungkan PAS/Umno dengan Kerajaan Perpaduan ? Memang tidak boleh dilakukan kerana pemimpin Umno bergabung dengan tujuan mengaut untung laba sendirian, sedangkan PAS untuk keadilan - kesejahteraan - keamanan rakyat!

Pertelagahan pimpinan Umno Terengganu adalah gambaran jelas sikap pemimpin Umno yang seperti kata: Makan sama sepingan, basuh tangan di tempat lain-lain!


SELADANG: Cadangkan bubar ADUN Terengganu! Pilih MB baru!

No comments: