Thursday, April 23, 2009

KEMPEN MANSUHKAN PPSMI - Katak sudah kembung !!

SIAPAKAH akan meneruskan perjuangan untuk menghapuskan PPSMI yang ditaja oleh Mahathir Mohammad dan disambung di zaman Pak Lah kini terawang-awang di awal PM Satu Malaysia?

Kalau suatu tika beberapa NGO begitu garang tampil menuntut PPSMI dihapuskan oleh Kerajaan Malaysia pimpinan Pak Lah yang Cemerlang - Gemilang - Terbilang dan Berhutang (?) serta Lintang Pukang dan Sepak Terajang - sehingga beberapa tokoh karyawan , sasterawan dan politik serta pimpinan masyarakat termasuk para mahasiswa tampil berarak ke istana menghantar memorandum ke Yang DiPertuan Agong!

Bagaimana pun tidak semua NGO yang menuntut itu berarak, yang banyak berarak ialah para mahasiswa, ahli-ahli parti bukan kerajaan bersama pemimpin mereka. Ada tokoh sasterawan yang ikut serta dan mengemudi perarakan namun amat kecil bilangannya.

GAPENA yang kononnya mempunyai kepimpinan memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi dan Pendidikan Negara tidak ikut serta. Mereka awal lagi menghala ke balai polis membuat aduan. Seterusnya bercita-cita untuk menyaman Kerajaan Malaysia jika PPSMI tidak dihapuskan. Hingga sekarang senyap begitu saja! Hanya suara dalam kamar sahaja!

Pak Lah berundur dan Najib Rosmah naik dengan thema pentadbiran 'Satu Malaysia'. Di belakangnya pula Mahathir Mohammad, orang yang melaksanakan PPSMI. Menteri Pelajaran masa itu Hishamuddin Hussin, orang yang terus mempertahankan PPSMI (kini Menteri Dalam Negeri yang ada kuasa ISA tentu amat menggerunkan) dan kini Mahayuddin Yassin, orang yang dijangka akan meneruskan PPSMI kalau tidak akan jadi seperti beberapa orang Timbalan Perdana Menteri di zaman Mahathir Mohammad.

Kokok sudah berderai-derai - Ekor rupanya bergelumang tahi! Begitulah dengan beberapa NGO dan individu yang garang di zaman Pak Lah menuntut penghapusan PPSMI tetapi menikus diam di zaman Satu Malaysia. BUkan menyurukkan kuku tetapi memang tak berkuku!

Rupa-rupanya aku tahulah! Ada udang sebalik batu. Hapuskan PPSMI menjadi alat penyatuan NGO dan mempergunakan parti politik bukan kerajaan untuk menendang lebih cepat Pak Lah dari kerusi PM.

Agenda Mahathir Mohammad terus berjalan dengan lancar. Kroni yang yang mendapat habuan membekal peralatan PPSMI terus mengaut untung! Rakyat tercengang-cengang apa hal PPSMI.

Tokoh NGO yang menjadi pemimpin upahan Najib Rosmah tersandar di kerusi menunggu dana dari Kerajaan Najib Rosmah/ Mahathir dan bolehlah mengadakan program terutamanya mengadakan jamuan bakal menyambut PM baru atau untuk membawa rombongan ke luar negara mengkaji itu dan ini serta memperagakan konsep Satu Malaysia!

Duit rakyat habis begitu saja oleh NGO-NGO yang tidak ada guna satu sen pun kepada kemajuan dan kesejahteraan rakyat tetapi menjadi pasukan upahan terhormat Najib Rosmah / Mahathir untuk terus mengekalkan kuasa warisan mereka dan rakyat dilalaikan oleh gema jeritan yang kosong dari pemimpin NGO pembodek Umno/Bn!

Namun harapan masih ada! Dato Hassan Ahmad - SN A Samad Said serta Jawatankuasa Masuhkan PPSMI dan parti-parti politik bukan kerajaan diikuti oleh beberapa NGO-NGO kecil dan individu yang menekatkan hati akan meneruskan penentang terhadap pelaksanaan PPSMI.

Kepada beberapa tokoh sasterawan yang besar dan yang kecil sama ada penulis besar atau penulis kecil terutamanya pemimpin badan-badan penulis tanahair kebanyakannya hanyalah seperti 'katak memanggil hujan - bila hujan lebat turun - perut kembung - senyap membisu di carok tebing.'

PPSMI mesti dihapuskan melalui saluran politik! Ianya tidak akan berkesan dengan hanya suara-suara dari NGO-NGO yang sentiasa bergantung kewangan pentadbiran dan kegiatan mereka pada Kerajaan Umno/Bn! Suara Rakyat Suara Keramat - laongan tumbangkan Umno/Bn oleh Pakatan Rakyat yang mampu menghapuskan PPSMI buah tangan kerakusan Mahathir Mohammad kini kembali tampil di persada politik negara!


SELADANG: Ahem! Ahem! Aku tahulah ... Upah membodek bukannya rasuah?



1 comment:

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

semua benda adalah poitik....