Tuesday, April 14, 2009

JANGAN DIHARAP GURUH DI LANGIT - Satu Malaysia Omong Kosong Najib

BILA Najib Rosmah mengumumkan 'Satu Malaysia' sebagai konsep hala tuju Malaysia dibawah pimpinannya, maka ada rakyat terutamanya orang Malayu tercengang-cengang dalam fikiran yang serba terteka-teka akan apakah ertinya 'Satu Malaysia' itu.

Dulunya berbagai-bagai slogan dipaparkan oleh para pemimpin negara ini untuk memikat hati rakyat agar menyokong Umno/Bn. Maka si cerdik pandai yang diibaratkan perimpin tepi jalan mengikut arus angin, beriya-iya menghurai apa yang dilafadkan oleh pemimpin-pemimpin tersebut.

Moga dengan huraian cerdik pandai terutamanya dari menara gading yang memang dikenali sebagai pencacai kepada pemimpin yang berada di puncak, diharapkan rakyat akan terpesona lalu menganggok dan menyerahkan hidung untuk ditindik dengan slogan yang mereka pun tak tahun apa-apa!

Najib Rosmah bercakap tentang 'Satu Malaysia'! Rakyat memikirkan pemimpin no 1 Umno juga Perdana Menteri Malaysia ini mahukan apa saja di Malaysia ini satu - Bangsanya satu - Budayanya satu - Pendidikannya satu - Politiknya satu - Ekonominya satu - Semuanya satu! Apakah Agamanyanya pun mahu satu juga?

Rakyat sebenarnya bukan dikelirukan tetapu diimpi-impikan dengan hujan lebat akan turun bila Najib Rsoamh mengguruhkan slogan di kerusi PM.

Sejak dari dulu lagi slogan pemimpin Umno/Bn ialah penyatuan rakyat untuk menyokong Umno/Bn tetapi slogan-slogan itu tidak ada apa-apa meninggalkan kesan malahan ianya menikam semula Umno/Bn!

Sebab apa berlaku begitu? Sebab utamanya ialah pemimpin Umno/Bn cakap tidak serupa bikin! Suara pada umum mahukan perpaduan - penyatuan - seimbang - yang berhak menerima hak - tetapi apa yang dilakukan ialah menguntungkan kroni - diri sendiri dan keluarga mereka!

Rakyat terus mendengar guruh berdentum hebat di langit sedangkan hujannya tidak dirasai! Lalu rakyat mengambil pendirian sendiri dalam diam-diam mempraktikkan slogan 'Suara Rakyat Suara Keramat' dimana memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat!

Kini apa saja yang pemimpin Umno paparkan dan laongkan! Rakyat mendengar tetapi rakyat tahu di mana mereka mesti memberikan sokongan!

Oleh itu Umno/Bn tidak perlulah nak membesar-besarkan propaganda 'Satu Malaysia' kepada rakyat Malaysia! 'Satu Malaysia' hanyalah kata-kata seorang Perdana Menteri Malaysia yang sekadar untuk menambah khazanah di arkib negara!

Rakyat tidak terpesona dengan 'Satu Malaysia' tetapi sedang menuju ke gerbang 'Malaysia Baru' yang diperjuangklan oleh Pakatan Rakyat!

Dari segi perpaduan kaum - Umno banyak memainkan sentemen KeMelayuan untuk mendapatkan sokongan orang-orang Melayu di kampung-kampung! Ekonomi pula hanya kroni tertentu saja yang mengaut untung untuk masa depan mereka sebagai pemimpin parti dan negara!

Apakah Najib Rosmah mencipta slogan 'Satu Malaysia' untuk rakyat negara ini bercakap dan berbincang dengan tumpuan sepenuh jiwa raga ke slogan tersebut dan melupakan berbagai peristiwa - jenayah - rasuah - penyelewengan kuasa - ketidak telusan - kezaliman - ketidak tentuan ekonomi yang dinikmati oleh rakyat negara ini?


SELADANG: Keras tanduk liat daging!

1 comment:

Prof. Era Pasca said...

huhu kini hujan C4 negeri sendiri hujan emas negeri orang... tapi rase2 najib rosmah suka pergi negeri orang sebab hujan mas kat sana... kaya! silap ari bulan orang buat tudung guna emas baru kut rosmah nk pki,,,